🤱Pielęgniarka ambulatoryjna i położna
Last updated
Last updated
Aby przygotować program do obsługi nowej funkcjonalności, należy w konfiguracji drEryka wprowadzić nowy produkt/produkty kontraktowe. W tym celu należy wybrać kolejno
Na kolejnym panelu, należy wybrać poprzez kliknięcie na potrzebne produkty dostępne względem zaimportowanych umów.
Po wybraniu należy kliknąć „Zatwierdź”
Na kolejnym panelu, należy wybrać poprzez kliknięcie potrzebnych produktów dostępnych względem zaimportowanych umów.
Aby dołożyć nowe komórki należy w pierwszej kolejności wybrać z poziomu Kierownika Medycznego w zakładce „Pracownicy ZOZ (aktualnie zatrudnieni)” wybranego pracownika poprzez zaznaczenie do na liście oraz wybranie opcji
„Edytuj dane”, znajdującej się w lewym dolnym rogu
W nowo otwartym oknie „Dane pracownika” należy przejść do zakładki
Z nowo otwartego okna, należy wybrać (poprzez zaznaczenie) interesujące nas konkretne komórki spośród zarejestrowanych w programie, a następnie kliknąć
„Wybierz”.
Z nowo otwartego okna, należy wybrać (poprzez zaznaczenie) interesujące nas konkretne komórki spośród zarejestrowanych w programie, a następnie kliknąć
„Wybierz”.
Po powrocie do okna tytułowanego „Dane pracownika” należy kliknąć przycisk
„OK.”, aby zatwierdzić wszystkie zmiany.
Komórki należy przypisać dla każdej pielęgniarki rodzinnej i dla każdej położnej.
W przypadku modułu pielęgniarki rodzinnej, bardzo istotnym elementem jest wybór sposobu rozliczeń dla owej pielęgniarki.
Wagę tego elementu podkreśla wyraźny wpływ na kształt generowanych raportów.
Aby dokonać omawianego wyboru, należy uruchomić okno „Dane pracownika” dla konkretnej pielęgniarki w sposób przedstawiony w poprzednim podpunkcie.
Następnie trzeba wybrać zakładkę „Dane specjalistyczne pielęgniarki”, na której należy odnaleźć i ewentualnie wybrać opcję „Rozliczenie punktowe”, a następnie zatwierdzić wybór klikając przycisk „Ok”
W oknie „Wizyta pacjenta”, należy w tym cel wybrać „Druki”
Z wysuwanego menu dostępnych opcji dokumentów, trzeba wybrać „Zlecenie dla pielęgniarki” z sekcji „Inne”.
W dalszej kolejności pojawi się okno wyboru typu zlecenia:
Po dokonaniu wyboru „Zlecenia dla panelu pielęgniarki” należy postępować zgodnie z dalej opisanymi czynnościami, dla panelu „Dane zlecenia”.
Dane pacjenta zostaną uzupełnione automatycznie.
Należy wybrać, dla jakiej pielęgniarki wystawiamy zlecenie, w jakim dniu ma je zrealizować, kto zleca zabieg, a następnie wprowadzić dane o zabiegach klikając na przycisk „Wybierz”.
Po wybraniu „Rodzaju zabiegu” możemy wpisać adnotacje oraz zapanować ilość zabiegów oraz z jaką częstotliwością mają być powtarzane.
W tym oknie możemy wybrać dni, w jakie mają być wykonane zabiegi.
Następnie po powrocie do panelu „Dane zlecenia”, jeżeli wszystkie dane są poprawne i dodano już wszystkie niezbędne i potrzebne informacje, należy kliknąć „Zatwierdź”.
Zlecenie będzie widoczne dla pielęgniarki po zalogowaniu ja jej konto.
Po zalogowaniu na konto pielęgniarki otrzymujemy dostęp do dedykowanej funkcjonalności.
Niemalże całość interfejsów dla pielęgniarki ambulatoryjnej pokrywa się z interfejsami dla pielęgniarki rodzinnej, której to panele będą prezentowane w poniższym rozdziale.
Aby móc korzystać z funkcjonalności przewidzianej dla modułu pielęgniarek musimy sprawdzić czy „Nazwa skrócona” placówki zgadza się z „Nazwą instytucji”.
„Nazwa instytucji” powinna zgadzać się z „Nazwą skróconą” placówki.
W przypadku braku zgodności nie będzie możliwości wybrania „Personelu zlecającego - NPWZ ” oraz zatwierdzenia zlecenia przez pielęgniarki.
Aby wyświetlić podgląd zlecenia, należy wybrać przycisk „zlecenia” z głównego menu
Pojawi nam się panel. W którym możemy podejrzeć aktywne zlecenia, archiwalne zlecenia oraz zabiegi na dziś.
W przypadku, gdy nie wybierzemy żadnego zlecenia pojawi się komunikat
W przypadku, gdy wybierzemy zlecenie archiwalne pojawi się komunikat:
Okno to zawiera informacje o danym zleceniu, które zostało wykonane i zatwierdzone.
W oknie tym możemy wykonać zabiegi, odmówić ich wykonania oraz zaplanować rozkład zabiegów i wystawić eRecepty.
Żeby uaktywnić punkt pobrań, należy posiadać aktywny panel pielęgniarki ambulatoryjnej. Włączenie usługi punktu pobrań w placówce
Należy przejść do panelu Kierownika medycznego.
Po zalogowaniu do Panelu Kierownika medycznego klikamy przycisk System > Ustawienia
Przechodzimy do zakładki integracje:
Sprawdzamy czy sekcja Erlab ma włączoną integrację z systemem Erlab W sekcji Erlab możemy również:
Ustawić domyślny czas sprawdzania badań (co ile minut program ma odpytać serwer centralny czy są nowe wyniki badań)
Zmienić na odpytywanie i sprawdzanie wyników tylko ręcznie
Zmienić maksymalny czas oczekiwania na odpowiedź z Erlab (domyślnie 30 sek.)
Sprawdzić logi systemowe Erlab – po kliknięciu przycisku „Historia logów”
W celu dalszej konfiguracji laboratorium przechodzimy do zakładki „Badania Laboratoryjne”
– Wprowadzamy „Dane laboratorium” z którym nawiązaliśmy współpracę.
Nazwa laboratorium
Adres laboratorium (z tego pola będą brane dane na wydruk skierowania)
Kod pocztowy
Regon laboratorium
Kod pocztowy oraz regon danego laboratorium musi być prawidłowo podany aby oprogramowanie drEryk prawidłowo sparowało połączenie erLab. Błędne dane uniemożliwią prawidłowe wysłanie skierowania do Laboratorium.
Gdy mamy aktywne połączenie w systemie centralnym Erlab to uzupełnione powinno być pole „Nazwa laboratorium Erlab”
W konfiguracji ustawiamy czy laboratorium, które wpisujemy ma być domyślnym laboratorium.
I czy dla tego laboratorium obsługujemy przez punkt pobrań.
(Czy pielęgniarki zabiegowe/ambulatoryjne pobierają wewnątrz podmiotu materiał do badań od pacjentów).
W konfiguracji jest również możliwość oznaczenia, że dane laboratorium jest nieaktywne – jeżeli zaznaczymy tą opcję to laboratorium się nie pojawi na liście przy wystawianiu skierowania na wizycie lekarskiej.
Konfiguracja laboratorium
W tej sekcji możemy skonfigurować odpowiednio obsługę skierowań i co na skierowaniach ma się pojawiać:
Zalecana konfiguracja:
Ciekawą funkcją w programie jest możliwość zdefiniowania konkretnych badań jakie chcemy realizować w danym Laboratorium.
Po zaznaczeniu „Możliwość zlecenia tylko badań ze zdefiniowanej listy:” na opcję „Tak” przycisk „Lista badań” stanie się aktywny.
Lista widoczna w panelu Lekarza – przy wystawieniu skierowania:
– Konfiguracja taryfy
W tej sekcji możemy określić czy dane badanie ma być jeszcze odpowiednio oznaczone „taryfą”.
Przykład podział badań na refundowane lub na badania komercyjne – płatne przez pacjenta.
O taryfę prosimy kontaktować się bezpośrednio z Laboratorium. Domyślnie sekcja pozostaje pusta.
Po wprowadzeniu wszystkich danych klikamy przycisk „ZAPISZ”.
W przypadku wystawiania skierowania na badania analityczne z panelu lekarza, przy aktywnym „punkcie pobrań” zlecenie przejdzie do pielęgniarki ambulatoryjnej, w celu pobrania materiału do badań, a następnie po zrealizowaniu zlecenia do laboratorium.
Przy wystawianiu zlecenia na zabieg „Pobieranie materiałów do badań diagnostycznych” przez lekarza czy pielęgniarkę przycisk BADANIA jest widoczny lecz nie aktywny.
Kiedy pielęgniarka wykona zabieg i podświetli na liście „zabiegów ”,przycisk BADANIA będzie aktywny.
Po kliknięciu na przycisk BADANIA otwiera się nowe okno.
Po kliknięciu na przycisk BADANIA otwiera się nowe okno Pole dostarczono materiał.
Aby dodać pobranie materiału do badań kliknij na przycisk DODAJ , pojawi się okno z badaniami które zaznaczamy do pobrania.
Zaznaczony checkbox oznacza dostarczenie materiału do badań.
Pole Taryfa Możemy ustalić wcześniej taryfę która jest dostępna w ustawieniach na kierowniku medycznym, lecz jest nie obowiązkowa
Aby dodać pobranie materiału do badań kliknij na przycisk DODAJ , pojawi się okno z badaniami które zaznaczamy do pobrania. Zaznaczony checkbox oznacza dostarczenie materiału do badań
Po zalogowaniu na konto pielęgniarki rodzinnej, mamy możliwość wystawienia zlecenia dla wyszukanego z listy pacjenta
Po wyszukaniu pacjenta i wybraniu opcji „Wystaw zlecenie” należy wypełnić niezbędne dane w nowym oknie:
Po kliknięciu przycisku "Dodaj”, mamy możliwość dodania, usunięcia i edytowania wprowadzonych zabiegów.
Po wybraniu „Rodzaju zabiegu” możemy wpisać adnotacje oraz zapanować ilość zabiegów oraz z jaką częstotliwością mają być powtarzane.
W tym oknie możemy wybrać dni, w jakie mają być wykonane zabiegi. Następnie po powrocie do panelu „Dane zlecenia”, jeżeli wszystkie dane są poprawne i dodano już wszystkie niezbędne i potrzebne informacje, należy kliknąć „Zatwierdź”
Zabiegi bieżące możemy dodawać poprzez „Panel pielęgniarki”, zaległe zaś przez księgę przyjęć.
Zabiegi bieżące możemy dodawać poprzez „Panel pielęgniarki”, zaległe zaś przez książkę ruchu chorych. Wprowadzanie zabiegów przez księgę zbiegów.
Po zalogowaniu na konto położnej otrzymujemy dostęp do dedykowanej funkcjonalności. Niemalże całość interfejsów dla położnej pokrywa się z interfejsami dla położnej rodzinnej, której to panele będą prezentowane w poniższym rozdziale. Główny panel funkcjonalny dla modułu położnej.
Położna widzi wszystkie zabiegi, które ma do wykonania w dniu dzisiejszym. Oprócz tego może przełączyć się do widoku zleceń bieżących lub archiwalnych.
Wystawianie zlecenia przebieg analogicznie jak w panelu pielęgniarki.
Podgląd wybranego zlecenia:
Kolejne okno zawiera informacje o danym zleceniu.
W oknie tym możemy wykonać zabiegi, odmówić ich wykonania oraz zaplanować rozkład zabiegów.
Wykonanie i odmówienie zabiegów:
Ważne jest, aby z PRODUKTÓW KONTRAKTOWYCH nie wybierać produktu „Świadczenia położnej POZ”. Porady wpisane z takim produktem nie będą uwzględnione w raporcie świadczeń położnej POZ (raport będzie pusty), gdyż produkt ten jest zbyt ogólny.
Zarówno pielęgniarka rodzinna jak i położna mają możliwość prowadzenia dokumentacji medycznej pacjenta w postaci kart opieki. W menu głównym znajduje się przycisk ‘Karty opieki’. Należy wyszukać pacjenta w bazie, zaznaczyć a następnie kliknąć ‘Karty opieki’.
W części ‘Opieka nad pacjentem’ widoczna jest lista wszystkich kart opieki, które pacjent posiada a także daty założenia / modyfikacji.
Z kolei w części ‘Treść’ widoczna jest treść karty, którą wskazano przez zaznaczenie na liście.
Otworzy się nowe okno z listą dostępnych szablonów, na podstawie których można utworzyć dokument.
W nowo otwartym oknie należy przejść do zakładki „Komórki”, a następnie w dolnej prawej części okna wybrać dodawanie nowego produktu, poprzez kliknięcie przycisku
Po wybraniu należy kliknąć „Zatwierdź” Po powrocie do panelu konfiguracji i zakładki „Komórki”, należy kliknąć przycisk
„Komórki pracownika”, a następnie kliknąć ikonę.
Zabiegi dodajemy klikając na przycisk
Zabiegi usuwamy klikając przycisk
Edytujemy przyciskiem
Mamy również możliwość rozplanowania zabiegów
Po wybraniu zlecenia i kliknięciu przycisku , pojawi się okno:
Po kliknięciu przycisku będziemy mogli z listy wybrać tylko te badania które chcemy realizować przez to Laboratorium.
Również o braku pobrania wszystkich materiałów będzie o tym informował przycisk po jego kliknięciu zobaczymy brak zaznaczenia wszystkich materiałów
Zabiegi usuwamy klikając przycisk . Mamy również możliwość rozplanowania zabiegów .
Klikamy na .
W nowym oknie wypełniamy niezbędne dane: wybieramy pielęgniarkę, która ma wykonać zabieg, nazwisko pacjenta, datę zlecenia, nazwę instytucji zlecającej, personel zlecający oraz jego NPWZ, identyfikator zlecenia ze skierowania (jeśli taki jest) oraz ICD10 z listy po wybraniu
Wyszukujemy odpowiedniego kodu ICD10 i wybieramy go z listy. Po naciśnięciu przycisku musimy podać datę zabiegu oraz jego godzinę. Sytuacja jest analogiczna do dodawania zleceń z panelu pielęgniarki.
Aby dodać nową kartę opieki należy kliknąć przycisk .