🛠️Zarządzanie użytkownikami
Last updated
Last updated
Dostęp do funkcji związanych z zarządzaniem pracownikami (użytkownikami systemu) posiada tylko Kierownik medyczny/Administrator.
Na początek Zdefiniuj pracowników (użytkowników) oraz ich role w Podmiocie. Ustal ich harmonogram pracy (godziny przyjęć lekarzy).
Dodany personel jest widoczny od razu po zalogowaniu się na panel kierownika medycznego/Administratora.
Domyślnie panel zarządzania Pracownicy ZOZ wyświetla listę zdefiniowanych (aktualnie zatrudnionych) pracowników w placówce.
Dlatego przy pierwszej konfiguracji widoczny jest wyłącznie Kierownik medyczny/Administrator.
Znajduje się tutaj tabela wszystkich pracowników, w skład której wchodzą takie kolumny jak Imię, Nazwisko, Pesel, Adres, Telefon, e-mail oraz Domyślna rola.
Znajdująca się u góry zakładka Archiwum pracowników POZ umożliwia podgląd i wydruk danych pracowników archiwalnych.
Aby dodać nowego pracownika kliknij przycisk "Wprowadź".
Aby edytować dane istniejącego pracownika zaznacz pracownika na liście, a następnie kliknij przycisk "Edytuj Dane".
Aby przenieść pracownika do archiwum zaznacz pracownika na liście, a następnie kliknij"Przenieś do archiwum".
Aby określić lub zmienić harmonogram pracy lekarza lub Kierownika medycznego/Administratora, zaznacz pracownika na liście, a następnie kliknij "Harmonogram pracy".
Aby przekazać czasowo uprawnienia Kierownika medycznego/Administratora innemu lekarzowi kliknij "Przekaż uprawnienia".
Aby przejść do archiwum pracowników wybierz zakładki "Archiwum pracowników ZOZ".
Z głównego okna Kierownika Medycznego/Administratora klikamy przycisk"Wprowadź", pojawi się okno:
Okno danych pracownika zawsze zawiera: Dane ogólne pracownika oraz Role pracownika, a w przypadku lekarzy i pielęgniarek także Dane specjalistyczne (dodatkowa zakładka pojawi się do zdefiniowaniu ról pracownika).
Aby dodać pracownika do systemu:
Uzupełnij jego dane ogólne klikając na odpowiednich polach tekstowych i wpisując ich treść
W przypadku pola e-mail możesz wymusić napisanie wiadomości pod podany adres
W przypadku daty zatrudnienia możesz także użyć modułu kalendarza
W polu Login identyfikatora NFZ (eWUŚ) wpisz Login który jest już aktywowany przez NFZ.
Pamiętaj że każdy pracownik powinien mieć swój login do eWUŚ.
Jeżeli będzie zbyt duża ilość odpytań z jednego loginu, NFZ wtedy blokuje dostęp do weryfikacji.
W polu Login wpisz unikalną nazwę identyfikującą użytkownika do programu drEryk.
Jeśli wpiszesz nazwę już istniejącą w systemie, ukaże się komunikat o błędzie. Wpisz inną nazwę dla tego pracownika.
Raz przypisana nazwa użytkownika pozostaje na zawsze w systemie.
Nawet po przeniesieniu pracownika do archiwum jego nazwa użytkownika (Login) nie może być przypisana innemu pracownikowi.
Można również wprowadzić tajne pytanie, dzięki któremu będzie można odzyskać hasło do konta.
Zdefiniuj hasło potrzebne do zalogowania do systemu – w polach Hasło oraz Hasło* powtórz ten sam ciąg znaków, aby uniknąć pomyłki.
Hasło powinno:– być co najmniej ośmioznakowe,– zawierać jedną małą literę,– zawierać jedną dużą literę,– zawierać jedną cyfrę lub znak specjalny.
W przypadku niespełnienia powyższego warunku, program wyświetli komunikat o nieprawidłowym haśle i podpowie jego poprawność.
Przełącz się na zakładkę Role pracownika w celu zdefiniowania roli pracownika:
Zaznacz rolę i zatwierdź wybór.
Aby zatwierdzić dane pracownika nie będącego lekarzem lub pielęgniarką, kliknij OK. Powrócisz do panelu zarządzania pracownikami.
Jeżeli wybierzesz rolę Lekarza lub Pielęgniarki, automatycznie pojawią się następne zakładki:
W zakładce „Komórka Pracownika” wybierz przyciskiem "+" z listy odpowiednie komórki. A następnie kliknij „Wybierz”
Jeżeli nie zostanie wybrana żadna z komórek – w oknie wizyty również będzie pusto.
Po dodaniu komórek uzupełniamy dane specjalistyczne lekarza lub pielęgniarki, w zależności, którą z ról wybraliśmy.
Uzupełnij dane specjalistyczne.
Wpisz Nr prawa wykonywania zawodu.
Wybierz z listy Specjalność główną, a następnie Stopień specjalizacji – rozwijając sekcję.
Jeżeli jest to dentysta Specjalność główna musi być wybrana „Lekarz stomatolog”.
Dodatkowo w przypadku Umowy o pracę na niepełny etat – zdefiniuj. Wymiar etatu (np. 1/2) i odpowiadającą mu miesięczną liczbę godzin pracy (np. 80).
Wybierz z listy Typ specjalisty z rozwijanej listy (Nie jest specjalistą, Specjalista, Stomatolog).
W przypadku wybrania Typu specjalizacji jako, Specjalista lub Stomatolog, pojawi się dodatkowa tabela zawierająca ICD– 9 oraz nazwę procedury.
Z listy pracowników wybierz konkretną osobę. Zaznacz ją na liście i kliknij przycisk "Edytuj dane" . Otworzy się okno z danymi pracownika.
Okno Danych pracownika zawsze zawiera Dane ogólne pracownika, Dane na temat ról pełnionych przez pracownika.
Ponadto dla lekarzy lub pielęgniarek okno zawiera Dane komórek w których pracownik jest zatrudniony.
Możesz:
edytować wszystkie pola z danymi za wyjątkiem nazwy użytkownika (Login).
zmienić dane pracownika: Kliknij na odpowiednim polu tekstowym i wpisz nową wartość.
napisać e– mail'a do danej osoby.
w przypadku Daty zatrudnienia możesz także użyć modułu kalendarza.
Aby zatwierdzić zmianę danych pracownika, kliknij "Zatwierdź". Powrócisz do panelu zarządzania pracownikami.
Tutaj możesz zmieniać role pracownika:
Możesz:
· dodać nowe role klikając na "Dodaj",
· usunąć rolę – zaznaczając daną rolę w tabeli (klikając na odpowiedni wiersz) i klikając na "usuń",
· ustawić domyślną rolę – zaznaczając daną rolę w tabeli (klikając na odpowiedni wiersz) i kliknij na "ustaw jako domyślną" .
Tutaj możesz edytować dotychczasowe przypisania pracownika do komórek organizacyjnych:
· Aby przyporządkować pracownikowi odpowiednią komórkę kliknij na przycisk "+".
· Aby usunąć wcześniejsze przypisanie – zaznaczając daną komórkę w tabeli (klikając na odpowiedni wiersz) i kliknij na przycisk "-".
Możesz w niej zmieniać dane specjalistyczne lekarza:
Zmień dane specjalistyczne lekarza klikając na polach tekstowych i wpisując nowe wartości.
W przypadku wybrania Typu specjalizacji jako Specjalista lub Dentysta, pojawia się dodatkowa tabela zawierająca ICD– 9 oraz nazwę procedury.
W tabeli są zdefiniowane dostępne procedury dla danego specjalisty/dentysty, z których może korzystać w trakcie wystawiania rozpoznania dla bieżącej wizyty.
Aby dodać nową procedurę kliknij na "+".
Aby usunąć – zaznaczając daną procedurę w tabeli (klikając na odpowiedni wiersz) kliknij na "-".
Po zakończeniu wprowadzania zmian naciśnij przycisk "zatwierdź", aby powrócić do panelu zarządzania pracownikami.
Możesz w niej zmieniać dane specjalistyczne pielęgniarki:
Zmień dane specjalistyczne pielęgniarki klikając na polach tekstowych i wpisując nowe wartości.
Po zakończeniu wprowadzania zmian naciśnij przycisk aby powrócić do panelu zarządzania pracownikami.
Jeśli wprowadzisz niepoprawne dane, to przy próbie ich zatwierdzenia wyświetlony zostanie komunikat o błędzie, informujący o pustych lub błędnie wypełnionych polach.
Popraw błąd i jeszcze raz zatwierdź zmiany klikając "Zatwierdź".
W systemie drEryk wyłącznie Kierownik medyczny/Administrator ma możliwość przeniesienia pracownika do archiwum.
Jest to równoznaczne z przeniesieniem danych pracownika do archiwum oraz anulowaniem jego praw dostępu do systemu.
Aby przenieść pracownika do archiwum, z listy należy wybrać takiego pracownika i kliknąć "Przenieś do archiwum".
Zaznacz pracownika na odpowiedniej liście i kliknij , aby ustalić datę zakończenia umowy.
Wybieramy:
TAK -Jeżeli chcemy przenieść pracownika.
NIE -Jeżeli chcemy wstrzymać się z przeniesieniem pracownika do
Kolejno pojawi się komunikat:
Wybieramy:
TAK -Jeżeli chcemy przenieść pracownika oraz wycofać wszystkie deklaracje przypisane do tego personelu.
NIE - Jeżeli chcemy przenieść pracownika do archiwum z zachowaniem deklaracji.
Data końca umowy:
· Aby zatwierdzić przeniesienie pracownika, kliknij "Zatwierdź".
· Aby anulować przenoszenie, kliknij "Anuluj".
Powrócisz do panelu zarządzania pracownikami. Dane pracownika będą odtąd dostępne w archiwum pracowników POZ.
Przeniesienie pracownika do archiwum jest równoznaczne z usunięciem jego konta w programie. Jest to proces nieodwracalny, dlatego dobrze się zastanów nad tym krokiem.
Działanie takie jest zalecane np.: w przypadku ustania stosunku pracy.
Pracownik przeniesiony do archiwum traci dostęp do systemu drEryk – dlatego rozważnie korzystaj z tej funkcji.
Dostęp do Archiwum pracowników POZ posiada tylko kierownik medyczny/Administrator. W archiwum przechowywane są dane dotyczące byłych pracowników.
Aby przejść do archiwum, wybierz drugą zakładkę na głównym ekranie, która jest zatytułowana: "Archiwum pracowników ZOZ".
Pojawi się lista pracowników POZ przeniesionych do archiwum.
Przywracanie pracownika z archiwum
W celu przywrócenia wcześniej, przeniesionego pracownika do archiwum, należy przejść na zakładkę "Archiwum pracowników ZOZ"
Zaznaczyć pracownika który ma zostać przywrócony, i nacisnąć przycisk "Przywróć z archiwum"
Archiwum zawiera dane byłych pracowników pogrupowanych według pełnionych funkcji.
Możesz wydrukować dane archiwalnego pracownika:
Zaznacz go na liście a następnie kliknij "Drukuj dane".
System wydrukuje wszystkie dane wybranego pracownika (oprócz loginu i hasła). W przypadku lekarzy wydrukowany również zostanie ostatni harmonogram pracy.
Wybierz z listy pracowników konkretną osobę i wybierz przycisk "Harmonogram pracy".
Okno harmonogramu zawiera tygodniowy grafik godzin pracy lekarza, z rozróżnieniem na wizyty domowe i ambulatoryjne. Harmonogram określa możliwość zarejestrowania pacjentów na wizytę do danego lekarza.
Po jego zdefiniowaniu możliwe będzie zaplanowanie wizyty pacjenta wyłącznie w godzinach określonych w tym harmonogramie. W przypadku pierwszej konfiguracji, po dodaniu nowego pracownika harmonogram pracy jest niewypełniony.
Aby utworzyć nowy harmonogram pracy wykonaj procedurę opisaną poniżej:
Tworzenie nowego harmonogramu pracy lekarza polega na określeniu przedziałów godzinowych dla każdego z dni tygodnia.
Aby rozpocząć, kliknij przycisk "+". Na ekranie wyświetlone zostanie okno służące do definiowania przedziałów:
Zaznacz selektor kwadrat przy dniu tygodnia (np.: Poniedziałek, dla którego definiujesz zakres godzinowy).
Następnie, ustal przedział czasu pracy lekarza wypełniając pola Od godziny i Do godziny.
Ustal Rodzaj wizyt dla tego przedziału i komórkę.
Kliknij "Zatwierdź", aby zatwierdzić dany przedział – powrócisz do okna harmonogramu a w grafiku widoczny będzie zdefiniowany zakres, np:
Powtórz opisane działanie powyżej, aby ustalić pełny tygodniowy harmonogram pracy dla lekarza.
Jeśli wprowadzony przedział koliduje z innym przedziałem w tym samym dniu, system wyświetli komunikat o błędzie i powróci do okna wprowadzania przedziału czasowego.
Aby zmienić istniejący harmonogram postępuj według instrukcji poniżej:
Zmiana istniejącego harmonogramu pracy lekarza polega na modyfikacji pojedynczych przedziałów godzinowych dla każdego z dni tygodnia.
Aby zmienić dany przedział czasowy, zaznacz go w oknie harmonogramu, a następnie wciśnij ikonę trójkąta "Edytuj".
Wyświetli się okno definiowania wypełnione danymi edytowanego przedziału (dzień tygodnia/godziny/rodzaj wizyt):
Wprowadź nowy zakres godzinowy lub rodzaj wizyty i komórkę.
Kliknij "Zatwierdź" , aby zatwierdzić zmiany – powrócisz do okna harmonogramu
Alternatywnie, możesz usunąć istniejące przedziały za pomocą przycisku "-" i utworzyć nowe.
Jeśli wprowadzony przedział koliduje z innym przedziałem w tym samym dniu, system wyświetli komunikat o błędzie i powróci do okna wprowadzania przedziału czasowego.
Aby zmienić harmonogram pracy tylko na jeden tydzień możesz to zrobić za pomocą przycisku "Edytuj harmonogram" .
Wtedy masz możliwość wybrania całego dowolnego tygodnia:
Usuwanie pojedynczego przedziału:
W tym celu zaznacz niepożądany przedział w oknie harmonogramu, a następnie kliknij "-"
Wyświetli się okno dialogowe w którym potwierdź lub anuluj usunięcie przedziału.
· Aby wyświetlić kalendarz, kliknij .