👩⚕️Konfiguracja modułu Rozszerzonej opieki koordynowanej
Last updated
Last updated
Niniejsza instrukcja zawiera opis funkcjonalny, dla użytkowników z wykupioną licencją na Rozszerzoną obsługę opieki koordynowanej.
Z poziomu administratora KM/Administratora przechodzimy do:
System-> ustawienia->zakładka system -> zakres opieki koordynowanej
Do wyboru mamy:
Diagnostyka kardiologiczna
Diagnostyka diabetologiczna
Diagnostyka chorób płuc
Diagnostyka endokrynologiczna
Diagnostyka nefrologiczna
Domyślnie wszystkie pola wyboru są wyłączone.
Oznaczenie tej konfiguracji ma wpływ na widoczność badań, możliwych do zrealizowania w
ramach wybranej ścieżki realizacji. Badania będą widoczne po przefiltrowaniu badań po rodzaju
„Opieka koordynowana”
Aby określić, który z pracowników ma dostęp do wykupionej funkcjonalności rozszerzonej obsługi opieki koordynowanej, należy z poziomu KM/Administrator przejść do danych specjalistycznych lekarza i włączyć dostęp oznaczając checkboxa „Rozszerzona obsługa opieki koordynowanej”
Administrator ma możliwość włączenia opcji u tylu użytkowników ile ma wykupionych licencji
lekarskich na rozszerzoną obsługę opieki koordynowanej.
W przypadku zmniejszenia ilości wykupionych wcześniej licencji, Administrator po zalogowaniu na swój moduł, otrzyma okno z koniecznością zdefiniowania użytkowników, którzy mogą
korzystać modułu.
Z poziomu listy zarejestrowanych pacjentów z poziomu lekarza, pacjencie którzy mogą zostać objęci opieką w ramach wybranej ścieżki, posiadają oznaczenie z poziomu zarejestrowanych wizyt
Rodzaj wizyty
Na wizycie lekarskiej pojawił się zakres wizyty do zaznaczenia „Opieka koordynowana”
Do wyboru mamy następujące zakresy:
Po wybraniu odpowiedniego zakresu Automatycznie dodane zostaną produkty jednostkowe do
wizyty
Checkbox „Samodzielna konsultacja specjalisty” jest automatycznie oznaczany dla porad,
których nie można łączyć do rozliczenia z produktami zwykłej wizyty lekarza POZ takich jak:
Porada kompleksowa
Porada edukacyjna
Porada wstępna
W przypadku Konsultacji – istnieje możliwość przekazania do rozliczenia wyłącznie produkt realizowany w ramach budżetu powierzonego opieki koordynowanej (jeżeli konsultacja byłą
samodzielną konsultacją przeprowadzoną przez specjalistę) – wtedy chceckbox „samodzielna konsultacja specjalisty powinien być zaznaczony
W przypadku Konsultacji realizowanych przed podwykonawców, lekarz może dodać do
rozliczenia produkt zrealizowanych konsultacji do zwykłej porady lekarza POZ – wtedy checkbox
„samodzielna konsultacja specjalisty” powinien być niezaznaczony.
Na wizycie lekarskiej wybieramy przycisk „Druki” następnie „Indywidualny plan opieki medycznej”
Pojawi się nam nowe okno „Indywidualny plan opieki medycznej”:
Aby utworzyć nowy dokument IPOM, po otwarciu formularza, klikamy na buton „Kolejny IPOM”, gdzie należy wprowadzić następujące informacje:
do wyboru mamy poziom stratyfikacji:
Oraz pole na wprowadzenie krótkiego komentarza podsumowującego stan zdrowotny pacjenta.
(nieobowiązkowe).
Jeżeli rozpoznanie było wybrane na wizycie w oknie kodów ICD-10, automatycznie pojawi się rozpoznanie do wybrania dla formularza. Lekarz ma także możliwość dodania rozpoznania bezpośrednio z widoku IPOM za pomocą przycisku „+”
Dostępny jest wybór jedynie rozpoznań , możliwych do realizacji opieki koordynowanej z załącznika nr.3 do Zarządzenia NFZ stanowiących przyczynę diagnostyki i leczenia świadczeniobiorcy,
kwalifikujące do rozliczania świadczeń w zakresie budżetu powierzonego opieki koordynowanej.
Lekarz ma możliwość dodania do formularza, wszystkich leków przepisanych podczas wizyty
kompleksowej na której generowany jest IPOM . Dodatkowo może wybrać leki z oznaczonych jako stosowane przewlekłe dla tego pacjenta.
Sekcja farmakoterapii jest wymagana, ze względu na strukturę dokumentu HL7CDA.
Zlecanie porad edukacyjnych/dietetycznych
Przy wyborze „Porady edukacyjnej” podawana jest automatycznie maxymalna ilość możliwych do zlecenia porad, którą możemy zmienić klikając 2-krotnie na wybraną wartość. Istnieje możliwość oznaczenia obu edukacji za pomocą jednego kliknięcia w nagłówek tabeli.
Dostępny jest słownik do konfiguracji Zaleceń i informacji dodatkowych z poziomu
Administratora/KM -> System -> ustawienia -> zakładka „Słowniki”
Gdzie możemy za pomocą „+”dodać brakujący z zakres . Lekarz ma także możliwość , definiowania słownika bezpośrednio z okna wyboru wartości słownikowej podczas tworzenia IPOM.
Jeżeli było wystawione skierowanie na badania podczas wizyty, na której generowany jest IPOM, badania pojawią się w oknie „Badania”
Po usunięciu z widoku formularza któregoś z badań – istnieje możliwość dodania go ponownie.
Dla każdego badania należy zdefiniować , zalecany moment wykonania tych badań. Badania można edytować w różnym zakresie:
Po zaznaczeniu odpowiedniego zakresu dla badania można zastosować ustawienie dla wszystkich badań zaznaczając „zastosuj do wszystkich badań” -
W oknie „wizyty kontrolne” należy wybrać moment zgłoszenia się na wizytę kontrolną.
Podczas dodawania dodatkowych informacji, lekarz może skorzystać ze wspólnego słownika dla Zaleceń i informacji dodatkowych.
Jeżeli zachodzi potrzeba , skierowania pacjenta na dodatkową konsultację z lekarzem specjalistą , należy oznaczyć za pomocą checkboxów, zlecone konsultacje
Po wypełnieniu wszystkich wymaganych pól mamy do wyboru przyciski:
Zatwierdź i drukuj – taki dokument możemy np. wydrukować i przekazać pacjentowi jak również wyeksportować.
Dokument zostanie zapisany w dokumentacji medycznej pacjenta jako „Indywidualny plan opieki
medycznej (papierowy)” i nie będzie możliwości ponownego wysłania go do P1
Podpisz i wyślij do P1 – dokument zostanie przesłany do systemu P1
Usuń – dokument zapisany lub wysłany zostanie usunięty nastąpi powrót do wizyty.
Zapisz – dokument zostanie zapisany i będzie można do niego wrócić i uzupełnić brakujące informację do wysłania czy druku.
Anuluj nastąpi powrót do wizyty
Edytuj – dostępny dla wysłanych elektronicznie dokumentów, po ponownym przesłaniu –
tworzona jest kolejna wersja dokumentu
Każdy lekarz ma możliwość edycji utworzonego dokumentu IPOM.
W widoku formularza IPOM dodano podgląd wystawionego wcześniej druku, wraz z informacją czy dokument został wysłany do P1 czy był tylko dokumentem utworzonym papierowo.
Po wskazaniu z listy jednego z wystawionych dokumentów, użytkownik ma możliwość :
Edycji danych w nim zawartych
Użytkownik może także utworzyć kolejny, nowy dokument za pomocą opcji „Kolejny IPOM”.
Dokument IPOM może być edytowany przez dowolnego lekarza zatrudnionego w podmiocie, struktura dokumentu dopuszcza taką możliwość.
Tworzona jest wtedy kolejna wersja dokumentu a w pierwotnej wizycie znajdzie się informacja kto i kiedy edytował.
Utworzony dokument zostanie zapisany w dokumentacji medycznej pacjenta w nowej zakładce
„Indywidualny plan opieki medycznej”
Dostępny jest także podgląd i export takiego dokumentu z poziomu dokumentacji medycznej pacjenta.
Jeżeli dokument zostanie wysłany do systemu P1, będzie można go zobaczyć w repozytorium dokumentów wybierając „eIndywidualny plan opieki medycznej”
W przypadku tylko wydrukowania będzie dostępny „Indywidualny plan opieki medycznej (Papierowy)
Dostępny jest także pogląd poprzednio utworzonych wersji „eIndywidualnego planu opieki medycznej”
w przypadku edytowania dokumentu oraz możliwość podglądu usuniętych dokumentów.
Aby pielęgniarka POZ mogła wprowadzić poradę edukacyjną powinna mieć przypisaną umowę Lekarza POZ z zakresem opieki koordynowanej
Należy wybrać komórkę w której zawarty jest Produkt kontraktowy – Budżet powierzony opieki
koordynowanej i produkt jednostkowy – Porada edukacyjna
Pielęgniarka POZ może zrealizować jedynie porady edukacyjne w ramach umowy lekarskiej
Jeżeli mamy zatrudnionego w podmiocie dietetyka, należy go prawidło oznaczyć. W danych specjalistycznych lekarza, wybieramy grupę zawodową dietetyk
W komórkach pracownika, przypisujemy komórkę na której realizowana jest Opieka koordynowana.
Podczas wizyty, należy w rodzajach wizyt wybrać „Konsultacja dietetyczna”.
Statystyki
Aby wykonać statystykę opieki koordynowanej należy przejść do Modułu statystyk i wybrać statystykę „Kontrola badań w ramach budżetów powierzonych w POZ”.
Udostępniliśmy możliwość filtrowania po:
Komórce
Rodzaju budżetu powierzonego
Produkcie jednostkowym
Personelu
A także po procedurze i statusie rozliczenia
Po utworzeniu raportu SWIAD w oknie będzie możliwość podglądu ilościowego wykonanych
świadczeń
Z poziomu edycji wizyt istnieje możliwość filtrowania wykonanych świadczeń po produkcie
jednostkowym
Z poziomu korekt, modyfikacja checkboxa „samodzielna konsultacja specjalisty” Modyfikuje nam produkt jednostkowy zwykłej porady lekarskiej
W przypadku braku zaznaczenia checboxa wizyta jest raportowana z produktem zwykłej porady
lekarskiej.
Po oznaczeniu chckboxa produkt porady zostanie oznaczony na szaro i zostanie usunięty po
zatwierdzaniu zmian.