👩⚕️Konfiguracja modułu Rozszerzonej opieki koordynowanej
Wprowadzenie
Niniejsza instrukcja zawiera opis funkcjonalny, dla użytkowników z wykupioną licencją na Rozszerzoną obsługę opieki koordynowanej.
Konfiguracja obsługi IPOM
Z poziomu administratora Administratora przechodzimy do:
System-> ustawienia->zakładka system -> zakres opieki koordynowanej
Do wyboru mamy:
Diagnostyka kardiologiczna
Diagnostyka diabetologiczna
Diagnostyka chorób płuc
Diagnostyka endokrynologiczna
Diagnostyka nefrologiczna

Domyślnie wszystkie pola wyboru są wyłączone.
Po wyborze danego zakresu klikamy „Zatwierdź” należy zapisać całą konfigurację po przez przycisk „Zapisz"
Oznaczenie tej konfiguracji ma wpływ na widoczność badań, możliwych do zrealizowania w
ramach wybranej ścieżki realizacji. Badania będą widoczne po przefiltrowaniu badań po rodzaju
„Opieka koordynowana”

Włączenie dostępu dla użytkowników
Aby określić, który z pracowników ma dostęp do wykupionej funkcjonalności rozszerzonej obsługi opieki koordynowanej, należy z poziomu Administrator przejść do danych specjalistycznych lekarza i włączyć dostęp oznaczając checkboxa „Rozszerzona obsługa opieki koordynowanej”

Administrator ma możliwość włączenia opcji u tylu użytkowników ile ma wykupionych licencji
lekarskich na rozszerzoną obsługę opieki koordynowanej.
W przypadku zmniejszenia ilości wykupionych wcześniej licencji, Administrator po zalogowaniu na swój moduł, otrzyma okno z koniecznością zdefiniowania użytkowników, którzy mogą
korzystać modułu.

Obsługa z poziomu wizyty lekarza
Z poziomu listy zarejestrowanych pacjentów z poziomu lekarza, pacjencie którzy mogą zostać objęci opieką w ramach wybranej ścieżki, posiadają oznaczenie z poziomu zarejestrowanych wizyt

Dodatkowo Rozszerzono zakres prezentowanych danych dla statusu niebieskiego pacjentów w Opiece koordynowanej

Rodzaj wizyty
Na wizycie lekarskiej pojawił się zakres wizyty do zaznaczenia „Opieka koordynowana”

Do wyboru mamy następujące zakresy:

Po wybraniu odpowiedniego zakresu Automatycznie dodane zostaną produkty jednostkowe do
wizyty

Checkbox „Samodzielna konsultacja specjalisty” jest automatycznie oznaczany dla porad,
których nie można łączyć do rozliczenia z produktami zwykłej wizyty lekarza POZ takich jak:
Porada kompleksowa
Porada edukacyjna
Porada wstępna
W przypadku Konsultacji – istnieje możliwość przekazania do rozliczenia wyłącznie produkt realizowany w ramach budżetu powierzonego opieki koordynowanej (jeżeli konsultacja byłą
samodzielną konsultacją przeprowadzoną przez specjalistę) – wtedy chceckbox „samodzielna konsultacja specjalisty powinien być zaznaczony
W przypadku Konsultacji realizowanych przed podwykonawców, lekarz może dodać do
rozliczenia produkt zrealizowanych konsultacji do zwykłej porady lekarza POZ – wtedy checkbox
„samodzielna konsultacja specjalisty” powinien być niezaznaczony.
Wydruk i wysyłka IPOM do systemu P1
Na wizycie lekarskiej wybieramy przycisk „Druki” następnie „Indywidualny plan opieki medycznej”

Pojawi się nam nowe okno „Indywidualny plan opieki medycznej”:

Aby utworzyć nowy dokument IPOM, po otwarciu formularza, klikamy na buton „Kolejny IPOM”, gdzie należy wprowadzić następujące informacje:
Stan zdrowia pacjenta:

do wyboru mamy poziom stratyfikacji:

Oraz pole na wprowadzenie krótkiego komentarza podsumowującego stan zdrowotny pacjenta.
(nieobowiązkowe).
Rozpoznanie:
Jeżeli rozpoznanie było wybrane na wizycie w oknie kodów ICD-10, automatycznie pojawi się rozpoznanie do wybrania dla formularza. Lekarz ma także możliwość dodania rozpoznania bezpośrednio z widoku IPOM za pomocą przycisku „+”

Dostępny jest wybór jedynie rozpoznań , możliwych do realizacji opieki koordynowanej z załącznika nr.3 do Zarządzenia NFZ stanowiących przyczynę diagnostyki i leczenia świadczeniobiorcy,
kwalifikujące do rozliczania świadczeń w zakresie budżetu powierzonego opieki koordynowanej.
Farmakoterapia:
Lekarz ma możliwość dodania do formularza, wszystkich leków przepisanych podczas wizyty
kompleksowej na której generowany jest IPOM . Dodatkowo może wybrać leki z oznaczonych jako stosowane przewlekłe dla tego pacjenta.
Sekcja farmakoterapii jest wymagana, ze względu na strukturę dokumentu HL7CDA.

Zlecanie porad edukacyjnych/dietetycznych
Wprowadzono możliwość zamiennego zlecania porad edukacyjnych i dietetycznych w opiece koordynowanej do łącznej liczby 9 zgodnie z Zarządzeniem nr 122/2024/DSOZ
W druku wystawiania dokumentu IPOM, w części dotyczącej zlecania porad edukacyjnych i dietetycznych, rozszerzono możliwość zlecenia zamiennego porad do łącznej liczby 9.
W przypadku wskazania dla pozycji “Porada dietetyczna” liczby porad np. 5 – dla pozycji “Porada edukacyjna” automatycznie zostanie uzupełniona liczba 4 (do łącznej liczby 9).

można również ręcznie zmodyfikować iloś zlecanych porad

Przy wyborze „Porady edukacyjnej” podawana jest automatycznie maksymalna ilość możliwych do zlecenia porad, którą możemy zmienić klikając 2-krotnie na wybraną wartość. Istnieje możliwość oznaczenia obu edukacji za pomocą jednego kliknięcia w nagłówek tabeli.

Inne zalecenia i postępowanie niefarmakologiczne
Dostępny jest słownik do konfiguracji Zaleceń i informacji dodatkowych z poziomu
Administratora -> System -> ustawienia -> zakładka „Słowniki”

Gdzie możemy za pomocą „+”dodać brakujący z zakres . Lekarz ma także możliwość , definiowania słownika bezpośrednio z okna wyboru wartości słownikowej podczas tworzenia IPOM.

Badania:
Jeżeli było wystawione skierowanie na badania podczas wizyty, na której generowany jest IPOM, badania pojawią się w oknie „Badania”

Po usunięciu z widoku formularza któregoś z badań – istnieje możliwość dodania go ponownie.
Dodajemy tylko z badań na które zostało wystawione skierowanie na wizycie.
Dla każdego badania należy zdefiniować , zalecany moment wykonania tych badań. Badania można edytować w różnym zakresie:

Po zaznaczeniu odpowiedniego zakresu dla badania można zastosować ustawienie dla wszystkich badań zaznaczając „zastosuj do wszystkich badań” -


Wizyty kontrolne:
W oknie „wizyty kontrolne” należy wybrać moment zgłoszenia się na wizytę kontrolną.

Informację dodatkowe:
Podczas dodawania dodatkowych informacji, lekarz może skorzystać ze wspólnego słownika dla Zaleceń i informacji dodatkowych.

Zalecane konsultacje
Jeżeli zachodzi potrzeba , skierowania pacjenta na dodatkową konsultację z lekarzem specjalistą , należy oznaczyć za pomocą checkboxów, zlecone konsultacje

Po wypełnieniu wszystkich wymaganych pól mamy do wyboru przyciski:

Zatwierdź i drukuj – taki dokument możemy np. wydrukować i przekazać pacjentowi jak również wyeksportować.
Dokument zostanie zapisany w dokumentacji medycznej pacjenta jako „Indywidualny plan opieki
medycznej (papierowy)” i nie będzie możliwości ponownego wysłania go do P1
Podpisz i wyślij do P1 – dokument zostanie przesłany do systemu P1
Usuń – dokument zapisany lub wysłany zostanie usunięty nastąpi powrót do wizyty.
Zapisz – dokument zostanie zapisany i będzie można do niego wrócić i uzupełnić brakujące informację do wysłania czy druku.
Anuluj nastąpi powrót do wizyty
Edytuj – dostępny dla wysłanych elektronicznie dokumentów, po ponownym przesłaniu –
tworzona jest kolejna wersja dokumentu
Edycja formularza na dowolnej wizycie
Każdy lekarz ma możliwość edycji utworzonego dokumentu IPOM.
W widoku formularza IPOM dodano podgląd wystawionego wcześniej druku, wraz z informacją czy dokument został wysłany do P1 czy był tylko dokumentem utworzonym papierowo.

Po wskazaniu z listy jednego z wystawionych dokumentów, użytkownik ma możliwość :
Skopiowania jego treści do nowego dokumentu
Edycji danych w nim zawartych

Użytkownik może także utworzyć kolejny, nowy dokument za pomocą opcji „Kolejny IPOM”.
Dokument IPOM może być edytowany przez dowolnego lekarza zatrudnionego w podmiocie, struktura dokumentu dopuszcza taką możliwość.
Tworzona jest wtedy kolejna wersja dokumentu a w pierwotnej wizycie znajdzie się informacja kto i kiedy edytował.
Dokumentacja medyczna pacjenta
Utworzony dokument zostanie zapisany w dokumentacji medycznej pacjenta w nowej zakładce
„Indywidualny plan opieki medycznej”
Dostępny jest także podgląd i export takiego dokumentu z poziomu dokumentacji medycznej pacjenta.

Repozytorium dokumentów
Jeżeli dokument zostanie wysłany do systemu P1, będzie można go zobaczyć w repozytorium dokumentów wybierając „eIndywidualny plan opieki medycznej”

W przypadku tylko wydrukowania będzie dostępny „Indywidualny plan opieki medycznej (Papierowy)
Dostępny jest także pogląd poprzednio utworzonych wersji „eIndywidualnego planu opieki medycznej”

w przypadku edytowania dokumentu oraz możliwość podglądu usuniętych dokumentów.
Porada edukacyjna z poziomu pielęgniarki POZ
Aby pielęgniarka POZ mogła wprowadzić poradę edukacyjną powinna mieć przypisaną umowę Lekarza POZ z zakresem opieki koordynowanej
Należy wybrać komórkę w której zawarty jest Produkt kontraktowy – Budżet powierzony opieki

koordynowanej i produkt jednostkowy – Porada edukacyjna
Pielęgniarka POZ może zrealizować jedynie porady edukacyjne w ramach umowy lekarskiej
Porada dietetyczna
Jeżeli mamy zatrudnionego w podmiocie dietetyka, należy go prawidło oznaczyć. W danych specjalistycznych lekarza, wybieramy grupę zawodową dietetyk

W komórkach pracownika, przypisujemy komórkę na której realizowana jest Opieka koordynowana.
Podczas wizyty, należy w rodzajach wizyt wybrać „Konsultacja dietetyczna”.

Statystyki
Aby wykonać statystykę opieki koordynowanej należy przejść do Modułu statystyk i wybrać statystykę „Kontrola badań w ramach budżetów powierzonych w POZ”.
Udostępniliśmy możliwość filtrowania po:
Komórce
Rodzaju budżetu powierzonego
Produkcie jednostkowym
Personelu
A także po procedurze i statusie rozliczenia

Rozliczenia – Korekty
Po utworzeniu raportu SWIAD w oknie będzie możliwość podglądu ilościowego wykonanych
świadczeń

Z poziomu edycji wizyt istnieje możliwość filtrowania wykonanych świadczeń po produkcie
jednostkowym

Z poziomu korekt, modyfikacja checkboxa „samodzielna konsultacja specjalisty” Modyfikuje nam produkt jednostkowy zwykłej porady lekarskiej

W przypadku braku zaznaczenia checboxa wizyta jest raportowana z produktem zwykłej porady
lekarskiej.
Po oznaczeniu chckboxa produkt porady zostanie oznaczony na szaro i zostanie usunięty po
zatwierdzaniu zmian.

Last updated