📲Integracja z urządzeniami zewnętrznymi

Opis funkcjonalności

Moduł Integracja z urządzeniami zewnętrznymi to funkcja wspierająca proces wymiany i archiwizacji danych z urządzeń diagnostycznych. Opiera się na monitorowanym katalogu, do którego trafiają pliki wyników badań diagnostycznych w określonych formatach. Program umożliwia automatyczny lub ręczny zapis plików z wynikami w bazie danych programu drEryk Gabinet. Przesłane z urządzeń diagnostycznych wyniki są dostępne z poziomu widoku Wyników badań pacjenta lub w oknie skierowania na badania, gdzie można zarządzać zapisanymi plikami.

Aby korzystać z rozwiązania należy posiadać nowy moduł Integracja z urządzeniami zewnętrznymi oraz moduł Import dokumentów zewnętrznych.

Działanie modułu:

Integracja z urządzeniami zewnętrznymi polega na monitorowaniu wskazanego przez użytkownika folderu w sytuacji pojawienia się w nim wyników (plików) badań diagnostycznych. Wyniki badań w folderze zapisywanie są bezpośrednio do monitorowanego katalogu za pomocą oprogramowania urządzenia.

Folder z wynikami musi znajdować się na dysku serwera lub końcówki systemu Windows. Jeżeli w określonym folderze znajdzie się plik system po 30 sekundach wczyta go do bazy danych drEryk Gabinet, która pozwoli mu po określonych parametrach na dodanie go do kartoteki pacjenta.

Spełnienie określonych warunków, aby system był w stanie przeprowadzić import wyników badań:

drEryk Gabinet identyfikuje pacjenta w systemie na podstawie:

  • Numeru PESEL lub

  • Imienia i nazwiska i daty urodzenia lub dla nazwy pliku, który trafi do monitorowanego katalogu.

Dla poprawnego działania automatycznego powiązania pacjenta z wynikiem konieczne jest spełnienie jednego z powyższych opcji.

Urządzenie diagnostyczne powinno umożliwiać zapis danych identyfikacyjnych w nazwie pliku, gdzie poszczególne dane jak: PESEL, imię, nazwisko i data urodzenia będą oddzielone znakiem separatora. Separatory jakich można użyć to: !#@$%^&*_

Przykładowa nazwa pliku:

14061585952#JAN#KOWALSKI#15-06-1914.pdf

gdzie 14061585952 to numer pesel, JAN to pierwsze imię, KOWALSKI to nazwisko, 15-06-1914 to data urodzenia.

Najlepiej zachować jeden standard zapisu tych danych dla każdego urządzenia.

W przypadku pacjenta o podwójnym nazwisku należy podawać jego człony po myślniku bez spacji. W przypadku kiedy urządzenie nie obsługuje znaków diakrytycznych należy podawać ich odpowiedniki (np. zamiast litery ‘ó’ w nazwisku podać ‘o’). Dla daty urodzenia należy przyjąć jeden format (np. dd-mm-rrrr).

W pierwszej kolejności należy określić w oprogramowaniu urządzenia diagnostycznego nazwę pliku oraz miejsce jego zapisu na katalog, który będzie monitorowany przez oprogramowanie drEryk Gabinet.

Następnie należy przejść do konfiguracji w oprogramowaniu drEryk Gabinet.

Konfiguracja drEryk Gabinet:

  1. Włączenie Integracji i ustawienie monitorowanego folderu

Przechodzimy do zakładki Urządzenia zewnętrzne z System > Ustawienia a następnie uruchamiamy integrację z urządzeniami. Opcja jest domyślnie wyłączona.

W zależności od tego, na którym komputerze fizycznie będziemy chcieli zaczytywać wyniki badań, które tam trafiają z tego komputera należy ustawić opcję Włącz integrację na tym komputerze.

Następnie należy zdefiniować foldery i uruchomić integrację dla każdego z komputerów. Dlatego opcja Integracji z urządzeniami zewnętrznymi jest dostępna z każdego użytkownika w systemie.

Importuj plik z katalogu – z tego folderu będą pobierane pliki do bazy danych drEryk Gabinet.

Przenieś pliki do katalogu – Po zaimportowaniu do programu, pliki zostaną przeniesione do tego folderu.

Jeżeli będziemy korzystać z folderu zapisanego na serwerze to użytkownik nie musi być zalogowany – system będzie co 30 sekund sprawdzał, czy pojawi się nowy plik w folderze.

Jeżeli będziemy korzystać z folderu zapisanego na końcówce, to użytkownik musi być zalogowany w systemie – tylko w tym czasie system będzie sprawdzał co 30 sekund czy pojawił się nowy plik.

  1. Określenie urządzeń zewnętrznych

Następnym elementem jest określenie Urządzeń zewnętrznych, które przypisywane są do konkretnego laboratorium/pracowni diagnostycznej.

Z poziomu Administratora przechodzimy do System > Ustawienia > Słowniki i wybieramy Urządzenia zewnętrzne

W oknie możemy wprowadzić urządzenia, które obsługuje nasza placówka i określić jego cechy.

Określamy:

  • Rodzaj: Elektrokardiograf, Próba wysiłkowa, Holter Nazwa urządzenia - definiujemy własną nazwę

  • Rodzaj urządzenia - obecnie tylko Import pliku z wynikiem z folderu

  • Dodawanie wyników: automatycznie, ręczne

Automatyczne – kiedy w skonfigurowanym folderze pojawi się poprawny plik ( system sprawdza co 30sec) , a dla danego pacjenta system odnajdzie skierowanie i ustawienia pozwalają na domyślne przypisanie wyników do pacjenta to automatycznie wynik zostanie dodany do kartoteki pacjenta.

Ręczne - kiedy ustawiamy ręczne dodanie wyników badań czynność dodawania wyników badań możemy zrobić z okna skierowania na badania (Uzupełnij/dodaj wynik badania) lub wyniki badań (Dodaj plik z monitorowanego folderu).

Okno urządzenia zewnętrzne pozwala wprowadzać nowe urządzenia, edytować istniejące oraz usuwać urządzenia znajdujące się na liście.

  1. Stworzenie laboratorium/pracowni diagnostycznej i przypisanie do niej urządzenia

Następnym etapem jest przypisanie stworzonego urządzenia zewnętrznego do konkretnego laboratorium/pracowni diagnostycznej.

Z poziomu Administratora przechodzimy do System > Ustawienia > Laboratorium

Dla Laboratorium nie przypisanych do erLab (Wymiana danych z laboratorium) można uruchomić integrację i przypisać urządzenie lub kilka urządzeń do konkretnego laboratorium. Jeżeli nie posiadamy jeszcze takiego laboratorium można stworzyć je od podstaw.

W oknie uzupełniamy wymagane pola: Nazwa oraz Adres i wybieramy typ Obrazowe:

Co odblokuje opcję przypisania urządzenia:

Wybieramy odpowiednią opcję i zapisujemy zmiany.

Po zapisaniu zmian lekarz lub pielęgniarka może wystawić skierowanie do laboratorium/pracowni diagnostycznej do konkretnego urządzenia.

Wystawienie skierowania do pracowni diagnostycznej:

W tym celu na wizycie lub zleceniu wybieramy opcję Druki > skierowania do pracowni diagnostycznej:

Wybieramy pracownie, pojawią się nam możliwe do wyboru urządzenia oraz określamy

wszystkie potrzebne informacje konieczne na skierowaniu.

Ważne. W przypadku wysyłki skierowania do urządzenia można wystawić tylko jedno badanie.

Skierowanie nie może zostać usunięte w przypadku kiedy zostały dołączone do niego wyniki badań.

Import wyniku badań do kartoteki pacjenta:

Oprogramowanie drEryk Gabinet automatycznie weryfikuje co 30 sekund monitorowany folder, dzięki czemu wyniki badań pacjenta, które zostały zrealizowane na urządzeniu diagnostycznym i automatycznie zapisane, mogą sprawnie trafić bezpośrednio do kartoteki pacjenta.

Dzięki mechanizmom informowania lekarza o nowych wynikach badań przed rozpoczęciem pracy lub przy rozpoczęciu wizyty pacjenta lekarz może od razu zweryfikować dodany wynik badania, zapoznać się z jego informacją oraz dodać dodatkowe informacje opisujące wynik. Dodatkowo ma możliwość powiązania tych wyników z wizytą.

Ikona w elemencie załączniki pozwala na podgląd wyniku badania (załączonego pliku):

Skierowania są widoczne w panelu skierowania na badania, który został rozbudowany o dodatkowe informacje dotyczące integracji.

Opcja otworzy okno Dodaj plik z monitorowanego folderu, w którym znajdziemy pliki wczytane do bazy danych drEryk Gabinet. Z tego poziomu można podejrzeć plik lub usunąć.

Jeżeli wybrana jest ręczna konfiguracja i posiadamy skierowanie dla danego pacjenta, a w plikach znajduje się wynik badania, który można przypisać do pacjenta to po wybraniu Uzupełnij/dodaj wynik badania otrzymamy automatycznie dodany załącznik z możliwością opisu i zapisaniem wyniku do skierowania.

Jeżeli wybrana jest ręczna konfiguracja i posiadamy skierowanie dla danego pacjenta, a w plikach nie znajdziemy wyniku badania, który można przypisać do pacjenta to po wybraniu Uzupełnij/dodaj wynik badania to z listy plików możemy wybrać plik, który jest wynikiem badania i zapisać te zmiany.

W przypadku korzystania tylko z ręcznego dodawania wyników badań diagnostycznych możliwość załączenia pliku z monitorowanego folderu jest dostępne z poziomu:

  • Skierowania na badania oraz

  • Wyniki badań w danych pacjenta

Last updated