Panel lekarza

Instrukcja użytkownika - Panel lekarza

Funkcje lekarza

Moduł lekarza umożliwia następujące funkcje:

  • Obsługę pacjenta

  • Wyszukiwanie karty pacjenta

  • Wprowadzenie pacjenta do systemu

  • Rejestrację pacjenta na wizytę

  • Rejestrację pacjenta spoza listy

  • Edycja karty pacjenta

  • Powtarzanie leków stałych stosowanych przewlekle

  • Powtarzanie wydruku zleceń dla pacjenta

  • Wydruk recept

  • Wystawienie zwolnienia lekarskiego (eZLA)

  • Wystawienie skierowań

  • Weryfikacja pacjenta w systemie eWUŚ

  • Wprowadzenie wyników badan (obrazowych i analitycznych)

  • Wprowadzenie informacji o konsultacjach, hospitalizacjach, rehabilitacjach

  • Zmiana terminu wizyty

  • Usunięcie pacjenta z rekordów

  • Drukowanie dokumentacji pacjenta

  • Potwierdzenie wizyty pacjenta

  • Przeprowadzenie wizyty pacjenta

  • Rozpoczęcie wizyty

  • Wstawianie elementów wizyty z szablonu

  • Edycja danych medycznych

  • Edycja historii

  • Planowanie następnej wizyty

  • Zamykanie wizyty

Ekran główny i nawigacja

Program drEryk Gabinet uruchamia się w trybie pełnoekranowym w postaci panelu. Nawigacja po programie odbywa się za pomocą myszki – niektóre akcje mają przypisane skróty klawiaturowe (np. F1-Rozpocznij wizytę). Większość akcji inicjowana jest przez najechanie kursorem myszki na aktywny obszar i przyciśnięcie lewego klawisza.

W skład panelu głównego lekarza wchodzą:

Pasek tytułowy – wyświetla informację zawierającą nazwę panelu wraz z funkcją pełnioną przez osobę zalogowaną

Menu główne w skład, którego wchodzą takie funkcjonalności jak:

  • Rozpoczęcie wizyty

  • Wszystkie informacje o pacjencie

  • Wykaz przyjęć

  • Harmonogram przyjęć

  • Funkcje specjalne lekarza

  • eWUŚ

  • eDeklaracje

  • Zakończyć pracę z programem

  • Uruchomić zdalną pomoc

  • Zarządzać wydrukiem dokumentów

  • Zmienić rolę użytkownika

  • Wyświetlić niezamknięte wizyty

  • Sprawdzić statusy eSkierowań do aktualizacji

  • Uzupełnić numery PESEL pacjentów

  • Wykonać aktualizacje kolejek centralnych

  • Zmienić hasło użytkowi ka lub podpowiedź do hasła

  • Zgłosić problem występujący w programie

  • Wyświetlić informacje o programie

Ważna informacje i zadania – przedstawia listę zdarzeń wymagających interwencji, przypomina o niezamkniętych wizytach, niewydrukowanych dokumentach itp.

Menu główne zawiera następujące opcje:

Po najechaniu kursorem na opcję „Wyszukany pacjent” pojawią się następujące opcje:

Dzięki takiej funkcjonalności lekarz może samodzielnie:

  • zarejestrować pacjenta,

  • podejrzeć wszystkie informacje na temat danego pacjenta

  • wybrać opcję wizyty bez rejestracji

  • powtórzyć zlecenie na leki stałe

  • powtórzyć druki zleceń

  • wprowadzić informacje na temat danych analitycznych, obrazowych odbytych konsultacjach, hospitalizacjach, rehabilitacjach

  • zmienić termin wizyty

  • usunąć pacjenta

  • wydrukować dokumentację medyczną pacjenta

Jeżeli lekarz chce dodać nowego pacjenta ma do wyboru dwie opcje:

Wprowadź pacjenta – aby wprowadzić dane nowego pacjenta do systemu

Rejestracja spoza listy – aby zarejestrować nowego pacjenta na wizytę bez konieczności wprowadzania jego danych do systemu

Jeżeli będą już zarejestrowani pacjenci – wyświetli się lista poszczególnych osób (w danym dniu bieżącym).

Każdy wpis na liście zawiera następujące informacje: planowa godzina wizyty, imię i nazwisko pacjenta, adres zamieszkania, PESEL oraz godzina przyjęcia.

Aby uzyskać możliwość przeprowadzenia lub edycji wizyty należy kliknąć wpis z listy i wybrać odpowiednią akcję z menu głównego.

Obsługa pacjenta

W systemie drEryk obsługa pacjenta obejmuje zadania rejestracyjne możliwe do przeprowadzenia przez lekarzy lub rejestrację.

Menu obsługi pacjenta

Rozwijanie poziomów menu polega na chwilowym zatrzymaniu kursora myszki na danej opcji by rozwinąć podrzędną gałąź.

Aby przeprowadzić pozostałe czynności obsługi pacjenta wyszukaj kartę pacjenta, zaznacz ją na liście, a następnie z menu wybierz jedną z akcji:

  • Rejestracja pacjenta,

  • Wszystko o pacjencie

  • Wizyta bez rejestrowania

  • Powtórz leki stałe

  • Powtórz druk zaleceń

  • Wprowadź wyniki badań analitycznych, obrazowych, o konsultacjach hospitalizacjach oraz rehabilitacjach

  • Zmień termin wizyty

  • Usuń pacjenta

  • Drukuj dokumentacje

Wyszukiwanie karty pacjenta

Moduł wyszukiwania umożliwia szybkie odnalezienie karty pacjenta w bazie danych systemu.

Przeszukiwanie może być wykonane według dowolnej kombinacji następujących kryteriów:

  • nazwisko, imię, numer PESEL, numer telefonu oraz numer karty, adres i numer domu.

  • według aktywnych deklaracji do lekarza oraz ich braku

Aby rozpocząć przeszukiwanie wystarczy wpisać początkowe litery Nazwiska pacjenta (aby zawęzić obszar poszukiwań można wpisać również początkowe litery imienia).

Alternatywnie, można wpisać początkowe cyfry numeru karty bądź numeru PESEL.

System od razu wyświetli dane pacjentów spełniających określone kryterium. Wpisując dalsze znaki można ograniczyć zakres zwróconych rezultatów.

W przypadku szerokiego zakresu wyszukiwania, (np. Imię: Jan), można zawęzić ilość zwróconych rezultatów wpisując pozostałe kryteria.

Domyślnie wyszukiwanie odbywa się po wszystkich kryteriach: nazwisko, imię, numer PESEL, numer telefonu oraz numer karty. Można jednak je ograniczyć odznaczając checkboxy z rozwijanej listy. Na przykład gdy nie chcemy przeszukiwać po numerze karty i telefonu wtedy odznaczamy checkboxy. Dzięki temu wpisując cyfry program będzie przeszukiwał tylko po numerze pesel. Inną opcją jest też przeszukiwanie tylko po jednej wartości np. tylko po numerze karty. Zaznaczamy checkbox przy Numer karty, dzięki temu mamy pewność że wyszukiwani pacjenci są tylko po tej kategorii

Wybór wyszukiwania pacjentów z aktywną deklaracją lub bez deklaracji odbywa się poprzez wybór z listy po prawej stronie.

Dopiero po zaznaczeniu (kliknięciu) pacjenta na liście możliwe jest przeprowadzenie dalszych czynności obsługi pacjenta.

Zakładanie karty pacjenta

Karta pacjenta składa się z trzech części:

  • Dane osobowe

  • Deklaracje

  • Dodatkowe informacje

Aby założyć kartę pacjentowi wypełnij wszystkie pola dotyczące jego danych osobowych oraz informacje na temat deklaracji (chyba że jest to placówka specjalistyczna lub prywatna, gdzie nie ma deklaracji).

Rejestracja pacjenta

Rejestrację można przeprowadzić na dwa sposoby.

Pierwszy sposób to rejestracja pacjenta, którego dane znajdują się już w programie:

Wyszukaj kartę pacjenta w bazie danych

Po wykonaniu powyższej czynności wyświetli się terminarz, w którym należy uzupełnić rubryki znajdujące się po lewej stronie.

.

W Przypadku konieczności wyznaczenia wizyty poza kolejności kliknij

Podczas rejestracji dla harmonogramu istnieje możliwość wybrania widoku dziennego lub tygodniowego.

Zależnie od wybranej opcji rejestracji otworzy się okno potwierdzenia:

  • Wizyta POZ

  • Wizyta u specjalisty AOS

Drugim sposobem jest tzw. „Rejestracja spoza listy”, czyli pacjenta, którego danych nie ma w programie.

W przypadku konieczności szybkiej rejestracji nowego pacjenta można przeprowadzić „Rejestrację spoza listy”. Nie trzeba wtedy wprowadzać danych pacjenta do systemu (do rejestracji wystarczy: imię, nazwisko i PESEL).

Program wyświetli niewielki formularz do wpisania podstawowych danych pacjenta (Imię, Nazwisko, Pesel) lub Pesel opiekuna.

Po wprowadzeniu niezbędnych danych należy zapisać zmiany za pomocą przycisku „Zapisz zmiany”. Kolejno program przejdzie do ekranu „Rejestracja pacjenta”, dzięki czemu uzyskamy możliwość ustalenia właściwego terminu spotkania pacjenta z wybranym lekarzem.

UWAGA!!!

Pacjent wprowadzony poprzez „Rejestrację spoza listy” nie będzie posiadał aktywnych deklaracji.

„Data wystawienia dokumentu”- jest to obowiązkowe pole dla tych pacjentów, dla których wybrano uprawnienia dodatkowe.

Jeżeli pole nie zostanie uzupełnione, podczas tworzenia raportu taki pacjent nie zostanie włączony do raportu z komunikatem: "Wizyta pacjenta IMIĘ NAZWISKO PESEL, w dniu RRRR-MM-DZ TT:TT:TT, lekarz IMIE NAZWISKO, nie została włączona do raportu z powodu: Nie podano Nazwy/Daty wystawienia dokumentu potwierdzającego uprawnienia dodatkowe. Proszę uzupełnić dane osobowe oraz dane wizyty”

Karta i dane medyczne pacjenta

Aby edytować dane pacjenta, należy odszukać jego kartę w systemie. Po zaznaczeniu pacjenta na liści wyszukanych należy wybrać z menu:

Po wykonaniu powyższej czynności wyświetli się ekran edycji karty pacjenta.

Ekran posiada następujące zakładki

Dzięki tej funkcjonalności lekarz ma możliwość: edycji danych medycznych, wyników badań, danych osobowych, deklaracji, dodatkowych informacji, wpisanie notatek, sprawdzenie kart opieki nad pacjentem, przeglądanie historii wizyt i zleceń.

W celu edycji danych osobowych należy wejść w zakładkę „Dane osobowe

Istnieje możliwość edycji następujących sekcji:

  • Dane podstawowe

  • Cudzoziemiec

  • Adres zamieszkania

  • Uprawnienie do świadczeń

  • Ubezpieczenie

  • Oświadczenia

  • Status danych osobowych

  • Źródło danych osobowych

Należy pamiętać by uzupełnić wszystkie obowiązkowe pola.

Sekcja Dane podstawowe:

Imię*

Drugie imię Nazwisko*

Nazwisko panieńskie (kobiety) Data urodzenia*

Płeć*

W przypadku dzieci należy wybrać Opiekuna

Sekcja cudzoziemiec

Sekcja adres zamieszkania

Sekcja Uprawnienie do świadczeń

Należy wprowadzić informacje dotyczące:

  • Kodu tytułu ubezpieczenia

  • Kodu dokumentu

  • Numer

Sekcja Ubezpieczenie

UWAGA!!!

Pola oznaczone symbolem „*” są obowiązkowe

System zweryfikuje kompletność wprowadzonych danych oraz poprawność numeru PESEL. Sprawdzane jest również, czy pacjent o podobnych danych istnieje już w bazie. W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości pojawi się okienko informujące, które dane wymagają poprawy przed zapisem.

W Prawym dolnym rogu znajdują się dodatkowe funkcjonalności takie jak „Historia zmian” wskazująca na to kto, kiedy wprowadzał zmiany w karcie pacjenta.

„Dokumenty”- umożliwia załączenie dokumentów

„Upoważnienia i oświadczenia”- okno pozwalające na dodanie lub usunięcie odpowiednich oświadczeń, upoważnień pacjenta oraz ich wydruk

Edycja danych medycznych

Kliknięcie prawym przyciskiem myszy na pasku zakładki spowoduje wyświetlenie jej na całym ekranie.

Poza przeglądaniem istniejących informacji, do większości zakładek (poza rozpoznaniem i lekami), można także wprowadzać nowe dane.

Jeśli jakaś zakładka zawiera już dane, ikonka po lewej stronie jej nazwy będzie wytłuszczona i ikonka po lewej stronie napisu będzie kolorowa - np.

Zakładka „Rozpoznania” zawiera historię rozpoznań jednostek chorobowych u pacjenta.

Podczas wizyty lekarz ma możliwość skorzystania z menu kontekstowego (prawy przycisk myszy) klikając na rozpoznanym schorzeniu.

W zależności od kwalifikacji choroby występują następujące opcje:

Oznacz jako powód wizyty Oznacz jako wyleczone

Dwukrotne kliknięcie lewym przyciskiem na wybranym rozpoznaniu wywołuje okno umożliwiające wprowadzenie dodatkowego komentarza. Rozpoznania z dodanym komentarzem poprzedzone są znakiem *

Komentarz możesz podglądać i edytować ponownie dwukrotnie klikając na wybranym rozpoznaniu.

Leki

Zakładka leki zawiera listę przepisanych leków pacjentowi.

Na liście w pierwszej kolejności umieszczone są leki stałe pacjenta, a następnie pozostałe uporządkowane chronologicznie względem daty wypisania recepty.

Klikając lewym przyciskiem myszy dwukrotnie na dany lek, można zmienić jego dawkowanie. Wtedy pojawi się okno:

W zakładce Dane medyczne znajduje się przycisk do sprawdzania Elektronicznej Dokumentacji Medycznej EDM. Przycisk „EDM w systemie P1” znajdziemy po lewej stronie na dole (jak zaznaczono na obrazie poniżej).

Po wejściu w okno EDM danego pacjenta należy wyszukać jego dokumenty. Jeśli pacjent ma złożoną deklarację do lekarza nie musi on udzielać zgody na dostęp do EDM. Wtedy wystarczy, że lekarz wpisze odpowiedni zakres dat i kliknie wyszukaj. Natomiast pozostali lekarze muszą prosić pacjenta o dostęp do EDM, wykonać autoryzację wniosku a następnie wyszukać EDM.

Wyniki badań analitycznych

Objaśnienia przycisków

Dodatkowe informacje

Aby edytować dane dodatkowe pacjenta, należy odszukać jego kartę w systemie. Po zaznaczeniu pacjenta na liście wyszukanych należy wybrać z menu zakładkę „Wszystko o pacjencie” i kolejno wybrać zakładkę „Dodatkowe informacje”.

Wówczas możemy wprowadzić informacje na temat:

  • Zawód i wykształcenie

  • Rodzina

  • Dokumenty

  • Inne

  • Pokrewieństwo.

Po wybraniu i zatwierdzeniu stopnia pokrewieństwa pojawi się ekran wyszukiwania pacjenta. Aby znaleźć członka rodziny należy w pole Nazwisko wpisać przynajmniej 2 pierwsze litery.

Okno pokrewieństwo pozwala także na sprawdzenie i oznaczenie przedstawicieli ustawowych dla pacjenta.

  • Instytucje

  • Pakiety

Notatki

Aby edytować notatki pacjenta, należy odszukać jego kartę w systemie – patrz „Wyszukiwanie karty pacjenta”

Funkcjonalność ta pozwala nam na zapisanie spostrzeżeń i sporządzenie komentarzy na temat badanego pacjenta.

Po wpisaniu komentarza można to Zatwierdzić lub Anulować.

Wszyscy użytkownicy mogą tworzyć notatki, każdy użytkownik może edytować tylko swoje notatki. Pielęgniarki nie widzą notatek lekarzy, natomiast lekarze widzą notatki pielęgniarek.

Historia wizyt

W zakładce „Historia wizyt” znajduje się ułożona w porządku chronologicznym lista wszystkich przeprowadzonych wizyt pacjenta. Na liście znajduje się komplet informacji związanych z wizytą – jej data, nazwisko lekarza wykonującego badanie, treść obserwacji oraz zaleceń, przepisane leki, wydane zwolnienia lekarskie, wystawione skierowania itd.

  • Na różowym tle znajdują się odrzucone wizyty

  • Na żółtym – wizyty niepotwierdzone

  • Na niebieskim – ostatnia zatwierdzona wizyta, którą można odrzucić

Historia zleceń

Postarzenie leków stałych

Z menu wybierz opcję „ Wyszukany pacjent”, kolejno „Powtórz leki stałe”

W lewej części okna, w panelu Leki stałe pacjenta znajduje się lista leków stałych pacjenta.

Powtórz druk zleceń

Z menu wybierz opcję „ Wyszukany pacjent”, kolejno „Powtórz druk zleceń”

System wygeneruje druk zaleceń z ostatniej wizyty i wyświetli podgląd wydruku. Po zatwierdzeniu obraz zostanie wysłany na drukarkę lub do kolejki wydruku.

Wprowadzanie wyników badan analitycznych i obrazowych

Z menu wybierz opcję „Wyszukany pacjent, kolejno „Wprowadź”, a następnie wybierz odpowiednią ikonę

Objaśnienie przycisków:

Wprowadzenie informacji o konsultacjach

Z menu wybierz opcję „ Wyszukany pacjent”, kolejno „Wprowadź”, a następnie wybierz odpowiednią ikonę

Po wybraniu zakładki „Informacje o konsultacjach” pojawi się następujący widok:

Po wprowadzeniu danych i opisu można załączyć plik z komputera lub z poziomu programu zeskanować dokument.

Wprowadzenie informacji o hospitalizacjach

Z menu wybierz opcję „ Wyszukany pacjent, kolejno „Wprowadź”, a następnie wybierz odpowiednią ikonę.

Po wybraniu zakładki „Informacje o hospitalizacjach” pojawi się następujący widok:

Formularz umożliwia dodanie nowych informacji dotyczących hospitalizacji pacjenta.

Wybierz z rozwijanej listy oddział, na którym pacjent był hospitalizowany.

Wprowadzenie informacji o rehabilitacjach

Z menu wybierz opcję „ Wyszukany pacjent, kolejno „Wprowadź”, a następnie wybierz odpowiednią ikonę

Po wybraniu zakładki „Informacje o rehabilitacjach” pojawi się następujący widok:

Formularz pozwalana wprowadzić informacje o rehabilitacji pacjenta.

Kolejno wpisz rodzaj odbywanej rehabilitacji i określ rodzaje wykonywanych zabiegów. Możesz także wczytać załącznik.

Opisane w punktach 13-16 opcje wprowadzania informacji o pacjencie (badania, hospitalizacje, konsultacje, rehabilitacje) są także dostępne z głównego widoku wizyty:

Klikając na strzałkę po prawej stronie przy odpowiednim przycisku mamy opcję dodania nowego wpisu

„Wpisz nowe” lub przeglądnięcia istniejących wpisów klikając na „Pokaż istniejące”.

Zmiana terminu wizyty

Z menu wybierz opcję „ Wyszukany pacjent, kolejno „Zmień” termin wizyty

Jeżeli pacjent nie został jeszcze zarejestrowany na żaden termin system wyświetli komunikat o błędzie.

Możesz teraz zmienić lub usunąć daną wizytę.

Proszę zwrócić uwagę na filtrowanie w tym głównie datę, jeśli wizyta jest ustawiona na datę przyszłą nie dzisiejszą należy ustawić odpowiednio datę do aby zobaczyć wizyty zaplanowane.

Pacjent zostanie przerejestrowany na wskazany termin.

Drukowanie dokumentacji pacjenta

Z menu wybierz opcję „ Wyszukany pacjent”, kolejno „Drukuj dokumentację”

Po czym wyświetli się okno „Drukuj dokumentację pacjenta”

Pełna dokumentacja – jeśli to zaznaczone, wszystkie opcje (poniżej opisane) wydruku zostają wybrane.

Pełna dokumentacja bez wizyt – jeśli zaznaczono drukuje się wszystko z wyjątkiem wizyt lekarskich oraz zleceń pielęgniarek i położnych,

Porady lekarskie – w dokumentacji drukują się dane wszystkich wizyt lekarskich: POZ i AOS w kolejności chronologicznej. (porady AOS zawierają kody produktów jednostkowych i nazwę oraz kody i opisy procedur).

Nagłówek – drukuje się pierwsza strona dokumentacji medycznej zawierająca dane jak Choroby i leki przewlekłe (drukują się aktualne rozpoznania, które pacjent ma oznaczone jako przewlekłe) oraz lek i stałe aktualnie zapisane pacjentów.

Ogólny stan zdrowia pacjenta – w dokumentacji drukują się pozostałe informacje (konsultacje, hospitalizacje, sanatoria, zabiegi i operacje, czynniki ryzyka, uzależnienia, nosicielstwo, uczulenia) – drukowane jak do tej pory, bez zmian.

Rehabilitacje – przebyte rehabilitacje i informacje o cyklach leczenia (od-do, nazwa produktu kontraktowego).

Pozostałe dane medyczne – w dokumentacji drukuje się wywiad rodzinny, środowiskowy, ginekologiczny, szczepienia, bilanse, zakładka inne.

Wizyta pacjenta

Jedna z podstawowych funkcjonalności programu drEryk Gabinet to możliwość przeprowadzania wizyty pacjenta.

Na wizytę składają się następujące tematy:

  • Rozpoczęcie wizyty:

  • Wprowadzanie danych bieżącej wizyty

  • Edycja danych osobowych pacjenta

  • Edycja danych medycznych

  • Edycja notatek

  • Edycja historii wizyt

  • Planowanie następnej wizyty

  • Zamykanie wizyty

  • Rozpocznij wizytę

  • Wizytę pacjenta możesz rozpocząć na kilka sposobów:

  • Wizyta planowa

  • Wizyta bez rejestrowania

Na ekranie głównym zaznacz odpowiedniego pacjenta z panelu Lista zarejestrowanych pacjentów, wejdź w ikonę „Wyszukany pacjent” i naciśnij przycisk „Rejestruj”

Po dokonaniu powyższych czynności wyświetli się następujący widok:

Istnieje możliwość przeprowadzenia wizyty bez wcześniejszej nawigacji („ Ekran główny i nawigacja”).

Jeśli pacjent jest już zarejestrowany należy zaznaczyć go na liście i wcisnąć Rozpocznij wizytę lub F1 lub kliknąć na pacjenta dwukrotnie lewym przyciskiem myszy.

Aby sprawdzić czy deklaracja pacjenta została potwierdzona przez NFZ kliknij na

w lewym górnym rogu. Wybierz Komórkę - klikając

Wstawianie danych z szablonu

Szablony usprawniają obsługę pacjentów, eliminując konieczność wielokrotnego wypełniania pól tekstowych.

Aby wczytać szablon, kliknij prawy przyciskiem myszy w dowolnym miejscu pola tekstowego, do którego chcesz wstawić jego zawartość.

Pod kursorem myszki pojawi się menu kontekstowe:

Okno zawiera listę dostępnych szablonów i umożliwia przeglądanie ich zawartości przed wstawieniem do bieżącej wizyty. Kliknięcie nazwy szablonu na liście z lewej strony powoduje wyświetlenie jego zawartości w prawej części okna.

Zawartość podzielona jest na elementy wizyty:

  • Wywiad

  • Badanie fizykalne

  • Zalecenia

Istnieje możliwość wstawienia do ekranu bieżącej wizyty całej zawartości szablonu bądź jedynie treści pojedynczego elementu. Można także usunąć niechciany szablon lub powrócić do ekranu bieżącej wizyty bez wstawiania danych.

Najpierw wybierz odpowiedni szablon klikając jego nazwę na liście Szablony.

Aby utworzyć szablon, kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu pola tekstowego, którego treść zamierzasz zachować.

Pod kursorem myszki pojawi się niewielkie menu kontekstowe. Wybierz: Zapisz jako szablon – jeśli zamierzasz zachować tylko informacje znajdujące się we wskazanym przez ciebie, pojedynczym polu edycyjnym np.:[2]

Zapisz wszystkie elementy wizyty jako szablon-jeśli zamierzasz zachować w jednym szablonie komplet informacji ze wszystkich trzech pól tekstowych tzn.[1]+[2]+[3].

Przed zapisaniem szablonu otworzone zostanie okno "Zapisz elementy wizyty jako szablon" pokazujące treść wszystkich elementów.

Możesz w nim edytować treść każdego z elementów szablonu pamiętając, że powinien on mieć uniwersalny charakter – adekwatny do zastosowania w typowych, powtarzających się przypadkach. Jeśli chcesz nanieść poprawki to kliknij w odpowiednie pole: Wywiad, Badanie fizykalne lub Zalecenia i wprowadź zmiany. Następnie kliknij w pole Nazwa szablonu i wpisz etykietę, pod która zapamiętany zostanie nowy szablon – staraj się nadawać przyjazne i łatwe do późniejszego skojarzenia nazwy np.: "wywiad-ból gardła", "badanie-nadciśnienie tętnicze", lub "całość-zapalenie oskrzeli".

Jeśli w szablonach lekarz nie ma dostępnych wszystkich szablonów lub chce udostępnić innym lekarzom swoje szablony wtedy należy wejść w Funkcje specjalne lekarza.

Ukaże nam się okno z zapisanymi szablonami. Możemy zobaczyć wszystkie szablony lub tylko widoczne podczas wizyt odpowiednio zaznaczając checkbox.

Klikając w wybraną nazwę szablonu prawym przyciskiem myszy mamy możliwość:

  • dodać do widocznych podczas wizyty

  • usunąć z widocznych podczas wizyty,

  • jeśli jest to nasz szablon, mamy możliwość udostępnienie go wszystkim pozostałym lekarzom,

Wprowadzanie danych bieżącej wizyty

Po rozpoczęciu wizyty wyświetli się okno Wizyta pacjenta z otwartą zakładką „Bieżąca wizyta”.

Kolejność wykonywania działań podczas wizyty jest dowolna. Proponowany przebieg wizyty wygląda następująco:

Wybierz typ wizyty:

Wizyta – w przypadku wizyty o charakterze ogólnym Patronaż – wybierz typ patronażu z listy rozwijanej

Szczepienie – wybierz, jeśli pacjent umówiony jest na szczepienie Bilans–wybierz typ bilansu dziecka

Profilaktyka CHUK wybierz, jeżeli pacjent umówi się na profilaktykę CHUK

Uzupełnij dane z wizyty:

  • Badania analityczne

  • Badania obrazowe

  • Konsultacje

  • Hospitalizacje

  • Antropometria

  • Rehabilitacje

  • Badania przesiewowe

  • Szczepienie, surowice

  • Wprowadzenie Rozpoznania jednostki chorobowej lub Rozpoznania jednostki chorobowej dla specjalisty

Zamknięcie, zatwierdzenie lub anulowanie wizyty

Po przeprowadzeniu wywiadu medycznego wpisz informacje uzyskane od pacjenta w przeznaczone do tego pole tekstowe – Wywiad.

Po przeprowadzeniu wywiadu medycznego możesz przejść do wykonania badań fizykalnych pacjenta. Po zebraniu danych wprowadź uzyskane rezultaty w pole tekstowe – Badania fizykalne.

Jeśli treść wywiadu odpowiada zdefiniowanemu przez ciebie wcześniej szablonowi -możesz wczytać treść z szablonu.

W każdym momencie wizyty masz dostęp do badań analitycznych pacjenta, w każdym momencie wizyty możesz wprowadzić uzyskane wyniki badań analitycznych.

Dodanie nowego badania

Po zapoznaniu się z badaniami można dodatkowo je pobrać.

dodanie nowego badania

W czasie wizyty możesz zapoznać się z historią przeprowadzonych konsultacji medycznych pacjenta .

W czasie wizyty możesz zapoznać się z historią przeprowadzonych hospitalizacji

W czasie wizyty możesz także uzupełnić informacje dotyczące przebytych hospitalizacji pacjenta. W tym celu kliknij strzałeczkę na przycisku z kontekstowego menu wybierz opcje – wpisz informacje o hospitalizacji. Następnie po otworzeniu nowego okna wprowadź nowe hospitalizacje.

Kliknięcie przycisku otwiera nowe okno z danymi antropometrycznymi:

dodanie nowej antropometrii

W przypadku dzieci do 1 roku życia formularz ma następującą postać:

W przypadku dorosłych oraz dzieci powyżej pierwszego roku życia formularz ma następującą postać:

Pojawi się okno kalendarza, z pomocą którego zaplanujesz harmonogram szczepień dla pacjenta.

Podczas wizyty możesz się zapoznać z historią zabiegów rehabilitacyjnych pacjenta.

Jeśli istnieje potrzeba wprowadzenia informacji o rehabilitacjach możesz uzupełnić je w trakcie wizyty.

Z menu wybierz opcję Wpisz informacje o rehabilitacji. Następnie po otworzeniu nowego okna wprowadź nowe rehabilitacje.

Podczas wizyty możesz się zapoznać z historią pobytów pacjenta w sanatoriach oraz uzupełnić dane dotyczące pobytów sanatoryjnych pacjenta.

Rozpoznanie

Na liście Rozpoznanie znajdują się wszystkie dotychczas rozpoznane u pacjenta jednostki chorobowe. System wyróżnia czerwoną ikonką choroby przewlekłe, niebieską zwykłe, natomiast choroby o kodach zaliczanych do grup dyspanseryjnych kremowym kolorem tła. drEryk pozwala użytkownikowi wpisać dowolne schorzenie ręcznie –w linijce oznaczonej zieloną ikonką.

Jeśli nie jesteś usatysfakcjonowany z wyników, zmodyfikuj ciąg znaków znajdujący się w polu Szukaj (kod/nazwa) i wciśnij ENTER. Gdy znajdziesz już właściwą jednostkę chorobową kliknij na nie kursorem myszki.

Aby wpisać nowe rozpoznanie ręcznie, kliknij dwukrotnie na najdłuższej części paska Rozpoznanie/Jednostka chorobowa oznaczonego zieloną ikonką. Wówczas masz możliwość wpisania dowolnej nazwy schorzenia bez oznaczenia kodem ICD10.

Po zatwierdzeniu klawiszem ENTER, jednostka chorobowa otrzymuje status zwykłej choroby (niebieska ikonka), natomiast poniżej pojawia się nowa linijka umożliwiająca ręczne dopisanie kolejnego rozpoznania (zielona ikonka).

Rozpoznanie dla specjalisty (AOS)

Część rozpoznanie jest podzielona na dwie tabele:

  • Rozpoznania

  • Produkty

UWAGA!!!

Uzupełnienie obu tablic jest niezbędne aby zakończyć wizytę.

Najpierw trzeba zaznaczyć checkbox Rozpoznanie i uzupełnić i tak samo postąpić w przypadku procedur.

Wybierz procedurę klikając na wiersz z daną procedura w tabeli.

Wystawianie recept

Aby wypisać pacjentowi receptę lub eReceptę kliknij

Otworzy się panel Recepty, w którym wyszukasz leki, ustalisz dawkowanie i wpiszesz je na receptę(y). Jeśli przepisane zostaną leki stałe to pojawią się one na liście powyżej pola Zalecenia.

Wystawianie zwolnień lekarskich

Otworzy się okno Wystaw zwolnienie, w którym dokonasz operacji związanych z wystawianiem zwolnienia dla pacjenta lub opiekuna.

Wystawianie druków

Planowanie następnej wizyty

Wpisz w pole edycyjne Następna wizyta liczbę dni, po upływie których, powinna się odbyć wizyta kontrolna.

Alternatywnie skorzystaj z okna kalendarza.

Tryb normalny–wyświetla umówione wizyty w czasie pracy danego lekarza. Tryb całodobowy–wyświetla umówione wizyty w czasie widoku dobowym.

Anulowanie wizyty

W celu anulowania wizyty należy wcisnąć „Tak”.

Wszelkie wpisane dane wizyty nie zostaną zapisane, ani nie pozostaną dostępne do dalszej edycji. Możliwe będzie natomiast ponowne rozpoczęcie tej wizyty.

Zamykanie wizyty bez zatwierdzania

Zamykanie i zatwierdzanie wizyty

Program powróci do ekranu głównego, dane z wizyty pacjenta zostaną zatwierdzone i niemożliwa będzie ponowna edycja tej wizyty. Aby powrócić do menu nawigacyjnego, podczas przeglądania pomocy na temat konkretnego skierowania kliknij na symbolizującą skrót obramowaną grafikę

Skierowania

Wystawianie druków i skierowań

Przygotowany dokument możesz wydrukować albo zapisać w systemie by wydać go pacjentowi później. Podczas jednej wizyty możesz wystawić tylko jeden druk danego typu za wyjątkiem:

  • skierowania na badania obrazowe

  • skierowania do specjalisty

  • skierowania do szpitala

  • zaświadczenia lekarskiego zaświadczenia przed zabiegiem

Na wydrukach system automatycznie umieszcza dodatkowe informacje: o dacie bieżącej wizyty, miejscowości z adresu świadczeniodawcy oraz dane chorego – imię, nazwisko, PESEL, adres i numer telefonu.

Aby przygotować skierowanie na badania analityczne należy kliknąć

Kolejno otrzymamy następujący widok:

Należy wybrać z listy laboratorium, do którego zostanie skierowany pacjent

Odszukaj w spisie badań wszystkie zabiegi, których wykonanie zalecasz i w każdym przypadku zaznacz nieduży kwadracik z lewej strony nazwy badania (aby uprościć wyszukiwanie możesz zawęzić spis do badań refundowanych –zaznacz. Pokaż tylko refundowane albo wyświetlić również te nierefundowane –zaznacz Pokaż wszystkie).

Możesz wpisać dodatkowe informacje dla osoby przeprowadzającej badanie-jest do tego przeznaczone pole Uwagi. Jest ono opcjonalne w związku z czym może pozostać niewypełnione.

Gdy skierowanie jest gotowe to:

Skierowanie do pracowni diagnostycznej

Aby przygotować skierowanie na badania kliknij przycisk:

Na początku z Rozwijanej listy należy wybrać pracownię diagnostyczną do której zostanie skierowany pacjent.

Kolejno odszukaj w spisie badań wszystkie zabiegi, których wykonanie zalecasz i w każdym przypadku zaznacz nieduży kwadracik z lewej strony badania. W przypadku wyboru nieokreślonego badania (Inne) należy dodatkowo wypełnić pole sprecyzuj nazwę badania.

Wypełnij opcjonalne pola: Wywiad, rozpoznanie, co badanie ma wyjaśnić, Opis przygotowań oraz badania dotychczas wykonane.

Gdy skierowanie jest gotowe to:

Planowanie terminu następnej wizyty

Przeprowadzając wizytę pacjenta możesz ustawić termin następnej wizyty.

Po rozpoczęciu wizyty w prawym dolnym rogu okna kliknij na przycisk aby wywołać okno pozwalające wyznaczyć termin następnej wizyty.

Wpisać ilość dni za ile ma być następna wizyta. Zaznaczyć odpowiedni dzień w kalendarzu. Zwróć uwagę, że program automatycznie wyświetli listę wcześniej zaplanowanych wizyt innych pacjentów – podświetla możliwe godziny przyjęć zgodnie z harmonogramem (kolor zielony).

Zamykanie, przerywanie i anulowanie wizyty

Każdą rozpoczętą wizytę możesz przerwać (aby powrócić do głównego okna programu) wykorzystując jeden z poniższych sposobów: Zatwierdź i zamknij wizytę. Jest to jedyny sposób aby na trwałe zapisać w systemie przebieg wizyty.

Pamiętaj jednak, że zamknięcie wizyty jest działaniem nieodwracalnym – uniemożliwiającym późniejszą edycję (poprawienie) wprowadzonych danych.

Program powróci do ekranu głównego, dane z wizyty pacjenta zostaną zatwierdzone i przesłane zostanie Zdarzenie Medyczne (jeśli ta opcja jest włączona). Edycja wizyty zatwierdzonej i zamkniętej może być

wykonana poprzez otwarcie jej ponownie. Ta czynność wymaga podania powodu ponownego otwarcia wizyty oraz zmiana będzie widoczna w dokumentacji.

Zamknij wizytę bez zatwierdzania

Istnieje możliwość przerwania wizyty bez jej zatwierdzania i powrotu do niej w dogodniejszym czasie.

W takiej sytuacji system zapamięta wszystkie wpisane do formularzy dane i pozwoli na ich późniejszą modyfikację.

Jest to bardzo użyteczna cecha programu gdy w wyniku nieoczekiwanych zdarzeń musisz przerwać przyjmowanie pacjenta albo gdy masz zamiar poprawić wprowadzone dane w nieco późniejszym czasie.

Anuluj wizytę

Jeśli przypadkowo rozpocząłeś niewłaściwą wizytę masz możliwość przerwania jej i ponownego otwarcia w odpowiednim czasie. Anulowanie wizyty pociąga za sobą wykasowanie danych z wszystkich pól formularza, ponadto system będzie ponownie traktował ją jak nigdy nie rozpoczętą.

Wybierz „Tak”. Wszelakie wpisane dane wizyty nie zostaną zapisane, ani nie pozostaną dostępne do dalszej edycji.

Wizyta POZ

Po przeprowadzeniu rejestracji program automatycznie powróci do ekranu obsługi pacjenta. Jeżeli lekarz w ciągu tego samego dnia spróbuje zatwierdzić wizytę kolejną z tym samych rozpoznaniem głównym to pojawi się komunikat: „Pacjent w tym samym dniu posiada już zatwierdzoną wizytę z tym samym rozpoznaniem ICD-10. Zmień rozpoznanie lub oznacz wizytę jako `Bez opłaty NFZ`”

Wizyta u specjalisty AOS

Wypełnij pola obowiązkowe:

Rodzaj skierowania – wybierz odpowiedni rodzaj skierowania (Porada lub Objęcie leczeniem specjalistycznym).

Tryb wizyty – wybierz odpowiedni tryb wizyty (wymaga skierowania, nie wymaga skierowania lub kontynuacja leczenia). Identyfikator komórki organizacyjnej podmiotu kierującego.

Data zapisania na wizytę – w celu wprowadzenia daty skorzystaj z modułu Kalendarza

Data skierowania – w celu wprowadzenia daty skorzystaj z modułu Kalendarza klikając na Typ zlecenia –wybierz jedną z opcji(S-własny świadczeniodawca, S –inny świadczeniodawca lub I – inna instytucja)

Jeżeli w oknie rejestracji pacjenta do lekarza AOS wybierzemy tryb wizyty: kontynuacja leczenia, pojawi się okienko z listą skierowań i wizyt:

Przycisk „Dodaj skierowanie” –otwiera nowego okno ‘Skierowanie do poradni specjalistycznej’. Umożliwia on wprowadzenie skierowania w przypadku, w którym lekarze przeszli z innego programu do drEryka.

Sekcja „Pacjent” – służy tylko do odczytu i jest wypełniania automatycznie podczas otwarcia okna zgodnie z zawartością okna ‘Zatwierdź termin wizyty’. Sekcja „Lekarz” – jest tylko do odczytu i jest wypełniania automatycznie podczas otwarcia okna zgodnie z zawartością okna ‘Zatwierdź termin wizyty’.

Sekcja „Komórka” – Po otwarciu tego okna, dane w tej sekcji są wypełniania automatycznie zgodnie z zawartością okna ‘Zatwierdź termin wizyty’.

Sekcja „Rozpoznanie” – Po otwarciu tego okna, dane w tej sekcji są puste. Działanie tej sekcji jest identyczne z działaniem odpowiadającej jej sekcji z okna ‘Zatwierdź termin wizyty’.

Sekcja „Dane ze skierowania”: ‘Rodzaj skierowania’ –Pole jest tylko do odczytu z wartością ustawioną na ‘Objecie leczeniem specjalistycznym’,

‘Komórka organizacyjna’ –Działanie adekwatne do działania ‘Komórki organizacyjnej’ z okna ‘Zatwierdź termin wizyty’.

‘Identyfikator zlecenia –ze skierowania’ –Działanie adekwatne do działania ‘Identyfikator zlecenia –ze skierowania’ z okna ‘Zatwierdź termin wizyty’.

‘Typ zlecenia’ –Działanie adekwatne do działania ‘Typ zlecenia’ z okna ‘Zatwierdź termin wizyty’.

Daty –Podczas wybierania dat należy wykonać walidację poniższych pól nie dopuszczając do sytuacji, by ‘Data skierowania’ była późniejsza od ‘Data pierwszej wizyty’ i ‘Data ostatniej wizyty’ oraz by ‘Data pierwszej wizyty’ była późniejsza od ‘Data ostatniej wizyty’:

‘Data skierowania’ –Działanie adekwatne do działania ‘Data skierowania’ z okna ‘Zatwierdź termin wizyty’.

‘Data pierwszej wizyty’ –Wartością domyślną po otwarciu okna jest wartość pusta, czyli nieustawiona. ‘Data ostatniej wizyty’ –Wartością domyślną po otwarciu okna jest wartość pusta, czyli nieustawiona.

‘Nazwa instytucji zlecającej’ –Działanie adekwatne do działania ‘Nazwa instytucji zlecającej’ z okna ‘Zatwierdź termin wizyty’.

‘Personel zlecający –NPWZ’ –Działanie adekwatne do działania ‘Personel zlecający – NPWZ’ z okna ‘Zatwierdź termin wizyty’.

‘Cel porady (uzasadnienie)’ –Pole tekstowe wielolinijkowe, domyślnie puste.

‘Dotychczas wykonane badania’ –Pole tekstowe wielolinijkowe, domyślnie puste.

‘Zatwierdź’ – Po wykonaniu walidacji następuje zapisanie skierowania do bazy i powrót do okna „Listy skierowań” , którego zawartość powinna zostać odświeżona. Wprowadzone skierowanie do bazy nie generuje żadnych operacji związanych z kolejkami –skierowanie to służy jedynie utrzymania ciągłości dokumentacji medycznej pacjenta.

‘Anuluj’ – Zamyka okno bez wykonania jakiegokolwiek zapisu do bazy.

Kolejka wydruków

Otworzy się ekran udostępniający wszystkie opcje zarządzania wydrukami wewnątrz placówki.

Kolejka wydruków jest miejscem do którego przesyłane są wszystkie zlecenia wydruku dokumentów przypisanych podczas konfiguracji wydruku dokumentów. Czekają one na zatwierdzenie przed rozpoczęciem drukowania. Kolejka wydruków składa się z: „Dokumentacja medyczna z wizyt”, Pozostałe wydruki” oraz „Archiwum wydruków”.

Dokumentacja medyczna z wizyt

W tej zakładce lista zawiera wyłącznie dokumenty wysłane do kolejki wydruku w czasie wizyty pacjenta. Domyślnie lista pokazuje wszystkie dokumenty z wizyt zlecone do druku bieżącego dnia przez wszystkich lekarzy. Każdy wpis na liście zawiera następujące informacje: rodzaj dokumentu, nazwisko i imię pacjenta, wykonawcę wydruku, datę utworzenia, oraz godzinę zlecenia wydruku.

W tej zakładce lista zawiera wszystkie dokumenty wysłane do kolejki wydruku (włącznie z dokumentacją z wizyt pacjenta). Domyślnie lista pokazuje wszystkie dokumenty zlecone do druku bieżącego dnia przez wszystkich lekarzy. Dodatkową opcją filtrowania jest możliwość wyboru Rodzaju dokumentu .Filtrowanie listy dokumentów. W celu łatwiejszej obsługi wydruków możliwe jest zdefiniowanie kryteriów wyświetlania każdej listy.

Listy można filtrować :

  • Pracownika, który zlecił wydruk

  • Wpisując datę zlecenia (domyślnie bieżący dzień)

  • Zaznaczając Starsze niż 7 dni

  • Wybierając rodzaj sortowania Listy można sortować po:

  • Czasie powstania dokumentu (malejąco)

  • Czasie powstania dokumentu (rosnąco)

  • Nazwisko i imieniu pacjenta (malejąco)

  • Nazwisko i imieniu pacjenta (rosnąco)

  • Typie dokumentu (malejąco)

  • Typie dokumentu (rosnąco)

Wydruk dokumentów

Przejdź do odpowiedniej zakładki -Dokumentacja medyczna z wizyt lub Pozostałe wydruki. Aby zaznaczyć lub odznaczyć wszystkie dokumenty z listy użyj przycisków

Pojawi się okno dialogowe z wyborem drukarki:

Dostępne są wszystkie drukarki zdefiniowane w systemie operacyjnym. Wybierz odpowiednią drukarkę z listy i kliknij ‘Wybierz’, aby rozpocząć drukowanie. Po wydrukowaniu dokumenty znikną z listy i trafią do Archiwum wydruków

Usuwanie dokumentów z kolejki

Przejdź do odpowiedniej zakładki - Dokumentacja medyczna z wizyt lub Pozostałe wydruki. Aby zaznaczyć lub odznaczyć wszystkie dokumenty z listy użyj przycisków

Archiwum wydruków

W tej zakładce lista zawiera wszystkie wydrukowane dokumenty.

Dodatkową opcją filtrowania jest możliwość określenia zakresu czasowego dla wykonanych wydruków – wypełniając pola:

Pokaż od i Pokaż do

Dokumentów znajdujących się w archiwum nie można usunąć Powtórzenie drukowania dokumentów

Przejdź do zakładki archiwum wydruków

Aby zaznaczyć lub odznaczyć wszystkie dokumenty z listy użyj przycisków

Podgląd wydruku

Przejdź do odpowiedniej zakładki- dokumentacja medyczna z wizyt, pozostałe wydruki, lub archiwum wydruków

Aby zaznaczyć lub odznaczyć wszystkie dokumenty z listy użyj przycisków

Otworzy się zewnętrzne okno pokazujące zawartość dokumentu:

Okno Wydruki pozwala także na drukowanie formularza deklaracji.

Drukowanie pustych recept

Pojawi się okno informujące o danych lekarza i oraz pole do wpisania ilości recept jaką chcesz wydrukować oraz typ recepty. Liczba recept musi wynosić przynajmniej jeden, lecz powinna być mniejsza niż ilość w puli recept

Umówienie pozostałych opcji paska zadań

Zmiana roli użytkownika

Pojawi nam się następujące okno

Wyświetlanie niezamkniętych wizyty

Pojawi się lista z niezatwierdzonymi wizytami dzięki czemu lekarz ma możliwość wejść w wizytę każdego pacjenta.

Sprawdzanie statusu eSkierowań

Dzięki tej opcji pojawi nam się okno pozwalające na sprawdzanie komunikatów do eSkierowań dla poszczególnych pacjentów. Możemy tutaj zaktualizować stany oraz sprawdzić Historie logów.

Uzupełnianie numerów PESEL

, po czym ukaże się okno z nieaktualnym peselami /lub bez ważnego numeru pesel.

Zaznacz na liście osobę, której numer pesel chcesz poprawić a następnie kliknij

Wyświetli się następujące okno, gdzie możesz wprowadzić numer pesel dla wybranego pacjenta

Wciśnij ok, aby zatwierdzić zmiany

Aby wrócić do ekranu głównego kliknij:

Aktualizacja kolejek centralnych

Pasek zadań umożliwia także na sprawdzenie statusów aktualizacji danych w AP-KOLCE

Zmiana hasła użytkownika lub podpowiedź do hasła

Po pojawieniu się okna

Wpisz swoje aktualne hasło, by przejść do jego zmiany lub do tajnego pytania

Zgłaszanie problemów

W programie można zgłosić problem poprzez użycie przycisku Zgłoś problem lub klikając pytajnik znajdujący się po lewej stronie opcji minimalizowania programu. Obie opcje zaznaczono na poniższym obrazie.

Przyciski te otwierają okno, które umożliwia:

  • zgłoszenie problemu, wysłanie zapytania lub propozycji zmian poprzez wysłanie wiadomości do wsparcia technicznego,

  • wskazuje dane do wsparcia technicznego w tym numer telefonu,

  • daje możliwość przekierowania się na naszą stronę internetową klikając Pytania i odpowiedzi,

  • wskazuje media społecznościowe naszej firmy, gdzie można znaleźć więcej informacji i aktualności.

Jeśli chcemy wysłać wiadomość do wsparcia technicznego należy podać poprawny email, który pozwoli nam na wysłanie informacji zwrotnej. Po opisaniu problemu należy kliknąć Wyślij, co pozwoli na przesłanie zgłoszenia, natomiast Zapisz zapisze tylko wiadomość bez przesłania do wsparcia technicznego.

Wyświetlanie informacji o programie

Aby uzyskać nowy klucz licencji skopiuj informację zawarte ‘o licencji’. Do tego celu służy przycisk ‘Do schowka’. Wklej zawartość schowka do nowej wiadomości elektronicznej i wyślij tą informację na otrzymaniu klucza licencyjnego, powróć do okna i wybierz przycisk ‘Zarejestruj’.

Zakończenie pracy z programem

Dzięki przyciskowi , program zapyta się co ma zrobić:

Aby zakończyć pracę, zamknąć program i powrócić do systemu operacyjnego

Aby zakończyć pracę bez zamykania programu –przejdziesz do okna logowania

aby zakończyć pracę, zamknąć program i wyłączyć komputer

Kliknij aby zaniechać wylogowanie się i powrócić do głównego okna programu

Last updated