🦷Lekarz Stomatolog
Last updated
Last updated
Rozpoczęcie wizyty z poziomu zarejestrowanych pacjentów, należy zacząć poprzez wybranie z listy pacjenta i wybranie "rozpocznij wizytę".
Użytkownik zostanie przeniesiony do panelu wizyty z widocznym diagramem zębowym
Po prawej stronie okna, należy wskazać rodzaj uzębienia który będzie prezentowany na diagramie zębowym.
Wykonanie czynności na zębie, języku czy korzeniach widocznych na diagramie jest możliwe poprzez zaznaczenie odpowiedniego obszaru (aby wybrać więcej niż jeden rodzaj, należy przytrzymać klawisz „Ctrl” ).
W przypadku błędnego oznaczenia obszaru, należy skorzystać z przycisku "Przywróć" - wielokrotne wykorzystanie przycisku "Przywróć" wywoła efekt wycofywania zmian na prezentowanym obszarze.
Użycie przysieku przywróć spowoduje przywrócenie poprzedniego stanu dla zaznaczonego błędnie obszaru.
Aby zbiorczo oznaczyć wiele obszarów/zębów należy przytrzymać klawisz crtl, następnie oznaczyć odpowiednie obszarów/zęby i wskazać z jedną przyczyna widocznych po lewej stronie okna, w sekcji "oznaczenie zęba"
Prezentacja możliwości oznaczenia zębów/obszarów dostępna jest w momencie wybrania odpowiedniego obszaru zęba.
Oznaczenie odpowiedniego obszaru zęba daje możliwość odpowiedniego oznaczenia zęba. np:
Oznaczenie obszaru "korzeń zębowy" prezentuje dostępne dla tego obszaru możliwości:
oznaczenie korzenia - daje dodatkową możliwość oznaczenia "leczenia kanałowego"
W przypadku oznaczenia innego obszaru, niż korzeń również zaprezentowane są zostaną opcje oznaczeń zębów dla wskazanego obszaru:
Użycie przycisku "konfiguruj" daje możliwość definiowania kolorów dla wskazanego oznaczenia
Szczegóły dotyczące definiowania kolorów dla oznaczeń
Aby zmienić kolor poszczególnych oznaczeń, należy wybrać preferowany kolor z dostępnej palety i przypisać go do odpowiedniej kategorii.
Personalizacja kolorów może pomóc w szybkim identyfikowaniu stanu zębów podczas przeglądu.
Możliwe jest zapisanie konfiguracji w celu jej przyszłego zastosowania lub edycji.
Przykład użycia:
Za pomocą konfiguracji kolorów, użytkownik może wyróżniać różne stany zdrowia korzeni i koron, co wspomaga lepsze prowadzenie dokumentacji dentystycznej.
Przykład: Korzenie oznaczone jako „wyleczone” mogą mieć kolor zielony, a te „do leczenia” - czerwony.
Zasady oznaczeń
Kiedy oznaczono korzeń jako „do leczenia” lub „wyleczony”, cały ząb jest odpowiednio kolorowany.
W innych przypadkach, korzeń i części korony są oznaczane osobno, co pozwala na bardziej szczegółowe oznaczanie stanów poszczególnych części zęba.
Dodatkowo istnieje możliwość wyświetlenia dodatkowych informacji dotyczących realizatora oraz daty wykonania procedur na zębie lub jego obszarze, w tym celu należy zaznaczyć odpowiedni ząb lub obszar zęba aby wyświetlona została informacja o zmianach na zębie lub obszarze zęba.
„Przywróć” - powoduje wycofanie zmian wskazanych na diagramie.
„Komentarz” – Służy do dodania komentarzy opisujących konkretne stany lub uwagi dotyczące zęba lub jego obszaru. Komentarz wraz z numerem zęba prezentowany jest w oknie szczegóły, wraz z datą wpisu, godziną, numerem zęba oraz treścią komentarza.
„Dodaj RTG” – Umożliwia dodanie zdjęcia rentgenowskiego w celu lepszej wizualizacji i diagnostyki, w celu zeskanowania zdjęcia należy użyć przycisku "skanuj" lub wybrania wcześniej zapisanego lokalnie pliku z dysku za pomocą przycisku "..."
„Usuń zaznaczenie” – Pomaga w usunięciu nieprawidłowo wprowadzonych danych lub poprawek. - powoduje wycofanie zaznaczenia we wskazanym obszarze
„Amalgamaty” – możliwość zaznaczenia części zęba.
„Kompozyty” – możliwość zaznaczenia części zęba.
„Złote” – możliwość zaznaczenia części zęba.
„Inlay / Onlay” – możliwość zaznaczenia części zęba.
„Glass - jonomerowe” – możliwość zaznaczenia części zęba.
„Most” – Aby wybrać przycisk „Most” musimy zaznaczyć przynajmniej dwa zęby. Na diagramie most oznaczamy graficznie w postaci klamry:
Lub (jeśli wybrano zęby nie obok siebie): przerywaną linią pod niezaznaczonym zębem.
"Proteza" należy zaznaczyć odpowiednio jeden lub więcej zębów w celu wybrania uzupełnienia protezy,
za pomocą klawisza ctrl można wybrać więcej niz jeden ząb
W celu uzupełnienia rozpoznania na wizycie, należy użyć przycisku rozwijania na panelu wizyty
Jeżeli pacjent już wcześniej odbywał wizyty, na rozwiniętym polu zostaną zaprezentowane rozpoznania z poprzednich wizyt, można wskazać nowe rozpoznanie, lub jedno z poprzednich użyć jako przyczyna aktualnej wizyty, aby użyć jedno z poprzednich rozpoznań należy na odpowiednim ICD10 kliknąć prawy przycisk myszy i kliknąć "oznacz jako powód wizyty"
Aby wprowadzić nowe rozpoznanie należy wpisać Kod rozpoznania ICD10 lub nazwę i kliknąć „Szukaj”. Pojawi się nowe okno:
Wybieramy zaznaczając odpowiedni kod/nazwę choroby i klikamy przycisk „Wybierz”- kod zostanie dodany do listy rozpoznań.
Po przez użycie przycisk „+” należy dodać procedury oraz produkty jednostkowe lub przycisk „-” usuwa zaznaczenie z listy procedur jaki i produktów.
Aby dodać produkty rozliczeniowe, należy wybrać rodzaj 1 - "procedury/produkty" i użyć przycisku 2 - "+" aby dodać odpowiednie produkty rozliczeniowe
W oknie dodawania produktów, prezentowana są informacje o rodzaju świadczonej usługi
Na prezentowanym przykładzie są to usług Ogólnostomatologicznego świadczone na rzecz pacjentów powyżej 18 roku życia.
Aby wyszukać odpowiedni produkt należy wyszukać go z prezentowanej listy lub użyć pola "szukaj (kod/nazwa)" istnieje możliwość wyszukiwania po nazwie lub kodzie badania - 1
Jeśli wskazane rozliczenie wymaga podania rodzaju umiejscowienia należy w tym celu wykorzystać dostępne opcje w polu "2"
W polu 3 jeśli wskazane rozliczenie wymaga należy wpisać numer zęba.
Informacje dotyczące Umiejscowienia świadczenia z katalogu płatnika
a. nie wymaga oznaczenia umiejscowienia - wybranie tej opcji zablokuje możliwość uzupełnienia danych dotyczących zęba/obszaru/kodu powierzchni
b. kody uzębienia - wybranie tej opcji odblokuje konieczność wskazania obszaru oraz numeru zęba:
Nie ma konieczności wskazywania obszaru, jeśli wpisany zostanie kod zęba, obszar automatycznie zostanie zmieniony na obszar w którym znajduje się ząb.
Na prezentowanym przykładzie
Wybranie rozliczenie 231701 - usunięcie zęba jednokorzeniowego widać iż domyślnie wyświetlany jest obszar całej jamy ustnej, wpisanie odpowiednio numeru zęba , oraz zablokowana jest możliwość wskazania kodu powierzchni,
Uzupełniając kod zęba o numerze 21 - pole 1
pole 2 - obszar automatycznie zostanie zmieniony na obszar w którym zjaduje się wskazany numer zęba.
pole 3 - program umożliwi również wpsanie kodu powierzchni.
c. oznaczenie strony: lewa/prawa/obustronnie/góra/dół/góra i dół" - wybranie tej opcji odblokuje konieczność wskazania obszaru oraz kodu powierzchni, jednocześnie zablokuje możliwość wskazania numeru zęba
Zatwierdzenie prawidłowo wprowadzonego rozliczenia, skutkuje pojawieniem się informacji o rozliczeniu:
W przypadku konieczności zastosowania przy rozliczeniach wyższego współczynnika wynikającego np. z uprawnień dodatkowych pacjenta, należy z poziomu wizyty oznaczyć "Upraw. dod."
Aby wystawić e-receptę z poziomu wizyty lekarza stomatologa, należy przejść w przycisk e-recepta
Wyświetlona zostanie baza leków, należy wyszukać leki
Po dodaniu leków na e-receptę należy nacisnąć przycisk "Podpisz i wyślij do P1"
Przy wystawianiu zwolnienia należy kliknąć na ikonę „eZLA”, która umożliwia wystawienie zwolnienia elektronicznego.
Pojawi się okno:
Dostępne są dwie możliwości wystawienie zwolnienia lekarskiego dla pacjenta, lub opiekuna
Należy uzupełnić wymagane pola, w przypadku płatnika, dane prezentowane są za pomocą komunikacji z ZUS.
Aby wysłać zwolnienie do PUE ZUS, należy nacisnąć przycisk "wyślij".
Synchronizacja wystawionych eZLA z danymi w PUE ZUS
W przypadku problemów z systemem PUE ZUS, istnieje możliwość wystawienia zwolnienia w formie trybu alternatywnego w tym celu należy zmienić Tryb na Alternatywny oraz uzupełnić Serię i nr dokumentu
W oknie wizyty istnieje możliwość wystawienia następujących druków:
Wybieramy druk np. Diagram uzębienia:
Uzupełniamy dane oraz klikamy „Zatwierdź”. Pojawi się podgląd wydruku:
Wydruk możemy eksportować do plików po przez „Eksportuj dane” jak i wydrukować bieżący widok klikając „Drukuj”.
Automatycznie zostanie wydrukowany podgląd oraz powrócimy do okna bieżącej wizyty.
W celu wypisania zalecenia dla pacjenta należy kliknąć „Zalecenia”. Pojawi się nowe okno:
Po wypisaniu zaleceń zamykamy okno zalecenia klikając „x” aby powrócić do bieżącej wizyty.
Aby wybrać następny termin wizyty należy kliknąć „Następna wizyta” i pojawi się nowe okno:
Wybieramy termin wizyty wpisując „Za ile dni” lub wybierając odpowiedni miesiąc/dzień za pomocą kalendarza.
Następnie wybieramy godzinę przyjęcia i klikamy „Zatwierdź”, aby wizyta została zapisana w harmonogramie pracy.
Zaznaczając dany ząb mamy możliwość podglądu daty oraz świadczeń jakie zostały wykonane.
po kliknięciu automatycznie pojawi się badanie na ‘RTG Zęba’ .
dodajemy opis stanu jamy ustnej.
Po uzupełnieniu danych klikamy „Zapisz”.
Przy ponownej wizycie mamy możliwość podglądu stanu jamy ustnej po przez przycisk „Jama ustna".
po przez ten przycisk mamy możliwość wprowadzenia dodatkowych informacji o pacjencie:
Po wprowadzeniu danych klikamy „Dodaj,” aby dane przeszły do historii wpisów, a następnie kliknij „Zapisz”.
Po ponownym otwarciu wizyty mamy możliwość podglądu historii zaburzeń ortodontycznych po przez naciśnięcie w/w przycisku.
„Anuluj” – wizyta zostanie anulowana i automatycznie przejdziemy do okna lekarskiego.
„Zamknij bez zatwierdzenia” – po wciśnięciu tego przycisku będziemy mogli ponownie wrócić do wizyty pacjenta.
„Zatwierdź i zamknij” – wizyta zostanie zamknięta (jeżeli brak zaznaczenie „Bez opłaty NFZ” wizyta przejdzie do raportu świadczeń).
Jeśli pacjent posiada szczególne uprawnienia zdrowotne, takie jak informacje o ciąży, czy inne uprawnienia wpływające na realizację rozliczeń z NFZ, należy edytować dane o pacjencie.
Można to zrobić np. z poziomu zarejestrowanych pacjentów, zaznaczając odpowiednio pacjenta, którego dane chcemy edytować i nacisnąć przycisk "Wszystko o pacjencie".
W zakładce "Dane osobowe" na dole strony, jest możliwość dodanie uprawnień dodatkowych pacjenta
Na prezentowanym przykładzie pacjentka, posiada dodane informacje o ciąży, oraz innych czynnikach takich jak Uczulenia, nosicielstwo, czynniki ryzyka. Wszystkie te dane (jeśli są uzupełnione) widoczne są z poziomu panelu lekarskiego.
Kliknięcie w dostępne informacje wyświetli odpowiedni monit ze szczegółami :
Ciąża:
Uczulenia:
Nosicielstwo:
Czynniki ryzyka: