Wymiana danych z laboratorium
Oddaliśmy do Państwa dyspozycji moduł ErLab, który umożliwia wygodną integrację z laboratoriami oraz automatyczną wysyłkę i odbiór wyników badań. Aby korzystać z modułu, niezbędne jest posiadanie odpowiedniej licencji.
Konfiguracja
Aby prawidłowo skonfigurować wymianę danych z laboratorium, należy przeprowadzić odpowiednie ustawienia zarówno na platformie web.dreryk.pl, jak i w aplikacji Dr Eryk.
Platforma WEB
Aby prawidłowo skonfigurować wymianę danych z laboratorium, najpierw należy nawiązać współpracę z wybranym laboratorium na platformie web Dr Eryk. W tym celu:
Logujemy się na platformę web Dr. Eryk:
Przechodzimy do zakładki Laboratoria
Wybieramy z listy laboratorium, z którym chcemy nawiązać współpracę a następnie klikamy przycisk „Rozpocznij współpracę.”:

Po nawiązaniu współpracy, status laboratorium zmieni się na Oczekujące. W takim wypadku Laboratorium z którym nawiązują Państwo współprace musi ją zaakceptować:

Po akceptacji przez laboratorium status współpracy zmienia się na Oczekujące (Admin). Na tym etapie konfiguracji należy skontaktować się ze wsparciem technicznym Dr Eryk i poprosić o akceptacje współpracy. Po akceptacji współpraca zmienia status na AKTYWNE
Aplikacja drEryk
Po zaakceptowaniu współpracy można przejść do konfiguracji w aplikacji drEryk.
W pierwszym kroku, w Panelu administratora należy przejść do:
System > Ustawienia > Integracje > Platforma drEryk Gabinet > Wymiana danych z laboratorium,
a następnie aktywować integrację z systemem ErLab:
Następnie przechodzimy do System > Ustawienia i otwieramy zakładkę Laboratorium.
Klikamy „Utwórz laboratorium”.
Uzupełniamy wszystkie dane adresowe laboratorium.
Określamy sposób realizacji pobrań:
jeśli pobrania odbywają się w naszej jednostce, zaznaczamy opcję aktywnego punktu pobrań,
jeśli pobrania są wykonywane przez laboratorium – pozostawiamy tę opcję niezaznaczoną.
Możliwość realizacji pobrań w jednostce jest dostępna wyłącznie dla klientów posiadających moduł „Gabinet pielęgniarki zabiegowej”.

Jeśli laboratorium wykonuje testy COVID, można zaznaczyć opcję „Laboratorium COVID”.
Wybieramy rodzaj laboratorium: analityczne lub obrazowe.
Po wprowadzeniu wszystkich zmian klikamy „Zatwierdź”.
Następnie klikamy zieloną ikonę dwóch strzałek i z rozwijanej listy wybieramy laboratorium, z którym wcześniej nawiązano współpracę poprzez platformę web.dreryk.pl.
Dodatkowo aplikacja umożliwia skonfigurowanie rozszerzonych parametrów współpracy z laboratorium:
Drukowanie numeru PESEL w formie kodu kreskowego – określa, czy na wydruku skierowania numer PESEL pacjenta ma być prezentowany jako kod kreskowy.
Jednolita taryfa dla badań na jednym skierowaniu – umożliwia określenie, czy na jednym skierowaniu mogą znajdować się badania z różnymi taryfami, czy wszystkie muszą być zgodne.
Taryfa wymagana dla każdego badania przekazanego do laboratorium – ustawienie stosowane w przypadku, gdy laboratorium wymaga obowiązkowego wskazania taryfy dla każdego badania.
Blokada wydruku skierowania przed wysłaniem – zapobiega sytuacji, w której lekarz wydrukuje skierowanie, ale nie przekaże go do systemu ErLab.
Zablokuj wydruk skierowania – całkowita blokada możliwości drukowania skierowania.
Zezwalaj na pobranie wyników badań niezleconych – umożliwia pobranie dodatkowych wyników badań zrealizowanych przez laboratorium w ramach zlecenia, ale niewskazanych przez lekarza.
Możliwość zlecania tylko badań z określonej listy – pozwala zdefiniować listę badań dostępnych dla lekarza; tylko oznaczone pozycje będą widoczne w jego panelu.
Przekazuj do laboratorium dane zdarzenia medycznego – po włączeniu tej opcji skierowanie zostanie wysłane do ErLab dopiero po pomyślnej wysyłce zdarzenia medycznego (ZM). W przypadku błędu wysyłki ZM skierowanie nie zostanie przekazane.
Wysyłka skierowania bez ID zdarzenia medycznego po określonej liczbie nieudanych prób – funkcja powiązana z punktem 8. Umożliwia określenie liczby nieudanych prób wysłania ZM, po której system wyśle skierowanie do ErLab pomijając ZM, aby uniknąć blokady procesu.
Taryfa
Taryfa to dodatkowy parametr, który ułatwia laboratorium identyfikację kierowanych badań. Może pełnić różne funkcje, m.in. wskazywać, czy badania są finansowane ze środków publicznych, czy wykonywane prywatnie.
Jeżeli laboratorium wymaga podania taryfy podczas wysyłania zleceń, należy wprowadzić wartość otrzymaną bezpośrednio od laboratorium:
Jeżeli laboratorium wymaga podania taryfy i dostępna jest tylko jedna, należy ustawić ją jako taryfę domyślną, aby była automatycznie podpowiadana przy wybieraniu badań przez lekarza:

Zlecanie badań
Panel lekarza
Po kliknięciu przycisku „Druki” na ekranie bieżącej wizyty, system otworzy okno umożliwiające wybór i wydruk skierowania na badania analityczne:
Następnie pojawi się okno, w którym można wybrać i zlecić interesujące nas badania:

Należy wybrać z listy laboratorium, do którego zostanie skierowany pacjent. Badania można dodawać lub usuwać za pomocą przycisków „Dodaj” i „Usuń”:
Gdy wszystkie wymagane badania zostaną wybrane, należy skonfigurować parametry skierowania:
Zlecone w POZ – pozwala określić, czy badania zostały zlecone w ramach wizyty w POZ.
Do punktu pobrań – oznacza, czy skierowanie ma zostać wysłane do realizacji pobrania materiału przez pielęgniarkę. Jeśli opcja nie jest zaznaczona, skierowanie zostanie wysłane bezpośrednio do laboratorium.
Płatne przez pacjenta – ustawia, czy badanie będzie finansowane ze środków publicznych, czy jako badanie prywatne. Gdy wszystkie parametry skierowania zostaną skonfigurowane, należy skorzystać z jednego z dostępnych przycisków funkcyjnych:
Kolejne skierowanie – umożliwia utworzenie nowego skierowania.
Wyślij – pozwala wysłać skierowanie do panelu pielęgniarki lub bezpośrednio do laboratorium.
Drukuj skierowanie – umożliwia wydrukowanie skierowania.
Zatwierdź – zapisuje zmiany w skierowaniu bez jego wysyłki.
Usuń – usuwa skierowanie, o ile nie zostało wcześniej wysłane.
Anuluj – wycofuje wszystkie wprowadzone zmiany i zamyka okno skierowania.
Panel pielęgniarki
W panelu zleceń pielęgniarskich, jeśli pielęgniarka wybierze zlecenie zawierające zabieg „Pobranie materiału do badań diagnostycznych”, zostanie wyświetlone następujące okno:
Po wybraniu zabiegu „Pobranie materiału do badań diagnostycznych” i kliknięciu przycisku „Wykonaj zabieg”, wyświetli się następujące okno:
Pielęgniarka zaznacza badania, dla których pobrano materiał biologiczny. Jeśli kilka badań korzysta z jednej próbki, wszystkie należy oznaczyć przy pomocy checkboxa i przypisać im ten sam numer próbki;
W przypadku, gdy część badań ma być pobrana do innej próbki, najpierw zaznaczamy te badania, wprowadzamy odpowiedni numer próbki, a następnie klikamy przycisk „Dodaj kolejną próbkę”;
Kolejne badania wykonujemy, zaznaczając checkbox i przypisując odpowiedni numer próbki;
Jeśli w sekcji Laboratorium nazwa laboratorium zgadza się z miejscem wykonania badań, klikamy przycisk „Zatwierdź”.
Kontrola statusów
Status skierowań w systemie ErLab można śledzić w oknie „Skierowanie na badania”:
W tym oknie wyświetlane są wszystkie skierowania wraz z informacjami takimi jak: numer skierowania, pacjent, PESEL, personel, NPWZ, stan, laboratorium/pracownia, powód odmowy oraz dodatkowe informacje.
Należy zwrócić szczególną uwagę na stan skierowania, który może przyjmować następujące wartości:
Punkt pobrań – skierowanie oczekuje na realizację w punkcie pobrań.
W kolejce – skierowanie oczekuje na wysłanie zdarzenia medycznego (ZM), aby mogło zostać przesłane do laboratorium.
W laboratorium – skierowanie jest przetwarzane przez laboratorium.
Zakończone – laboratorium zakończyło analizę próbki i przesłało wynik.
Oprócz monitorowania statusów, użytkownik ma możliwość aktualizacji stanów skierowań oraz wysyłki skierowań znajdujących się w kolejce.
Last updated